کتاب داستان پردازی با داده ها

کتاب داستان پردازی با داده ها (ترجمه کتاب Storytelling with Data : Let’s Practice) با بهره‌مندی از ۱۰۰ تمرین عملی و بیش‌از ۲۵۰ داده‌ی مصور سعی در ایجاد مهارتی در خواننده‌ی کتاب دارد تا افراد قادر باشند داده‌ها و آمار را به شیوه‌ای جذاب و به‌یادماندنی ارائه دهند.

کول ناسبامر نافلیک، نویسنده‌ی کتاب داستان پردازی با داده ها که خود سالیان‌سال است که شرکتی با همین هدف تأسیس کرده، با نوشتاری جذاب، متفاوت و دوستانه به بهترین شکل ممکن مفاهیم یادشده را در کتابش ارائه می‌کند.

شما در ادامه می‌توانید معرفی کتاب داستان پردازی با داده ها را بصورت کامل مطالعه کنید. این کتاب توسط انتشارات آریانا قلم ترجمه و منتشر شده است.

با کتاب داستان‌پردازی با داده‌ها آشنا شوید

هرکسی می‌تواند داده‌های کارش را روی نمودار ببرد و به دیگران نشان دهد. با‌توجه‌به اینکه سابقاً اینکار را از دانشمندان و افرادی با مقامِ علمیِ بالا مشاهده کرده‌ایم، قابل‌توجه به‌نظر می‌رسد؛ اما درعین‌حال چنین کاری را می‌توان ترسناک نیز دانست؛ زیرا در نبود ساختارِ نظام‌مند برای این‌کار، احتمالاً‌ داده‌های ما از ناکجا‌آبادِ نمودارهای سه‌بعدیِ دایره‌ای و رنگارنگ سر در می‌آورند که کارکردی جز نامفهومی و گمراهی ندارند.

پاراگرافی که بالاتر مطالعه کردید، نقل‌قولی از کول ناسبامر نافلیک، نویسنده‌ی کتاب داستان پردازی با داده ها بود.

فارغ از عذابی که به همه‌ی ما در حین جمع‌آوری داده‌ها و مرتب‌سازی آن‌ها وارد می‌شود، دستیابی به تأثیر مطلوب آن‌ها پس‌از ارائه قطعاً بهترین پاداش و ارزشمندترین تجربه‌ای خواهد بود که در این مسیر انتظارش را داشتیم.

درباره‌ی اینکه داده‌ها نقش به‌سزایی در مؤفقیت یک سازمان یا کسب‌و‌کار نوپا دارند، شکی نیست؛ اما به‌همان‌اندازه‌ای که داده‌ها می‌توانند مفید واقع شوند، ارائه‌ی نامطلوب آن‌ها نیز می‌توانند تأثیرات جبران‌ناپذیری را از خود برجای بگذارند.

متأسفانه اغلب این نمودارهای نامطلوب در رسانه‌های گروهی‌ای مشاهده می‌شود که بیشترین اثرگذاری را روی مردم دارند. شاخصه‌ی تمامی این نمودارها، نامفهومی، استفاده‌ی نامناسب از عناصر گرافیکی و گمراه‌کنندگی است.

وقتی درحال ساخت نمودار هستیم، باید توجه ویژه‌ای به جزئیات آماری داشته باشیم؛ اینکه آیا جزئیاتی که در نمودار گنجانده می‌شوند، قادر به ایجاد درک‌پذیری بهتر در کلِ داده‌هایمان هست یا خیر.

کتاب داستان پردازی با داده ها چه می‌گوید؟

کتاب داستان پردازی با داده ها (ترجمه کتاب Storytelling with Data: Let’s Practice) از آن‌دست کتاب‌هایی نیست که به مبل تکیه دهید و به‌مانند یک رمان شروع به مطالعه‌ی خط‌به‌خطِ آن کنید؛ بلکه برعکس، دائما باید کاغذ و قلم در اطراف‌تان باشد تا همگام با نکات و تمرینات کتاب پیش بروید.

کول ناسبامر نافلیک، نویسنده‌ی کتاب پیشنهاد می‌کند که علاوه‌بر انجام تمرینات، با دیگران نیز راجع‌به آن‌ها صحبت کنیم و از آن‌ها درباره‌ی اثرگذاری‌شان بازخورد دریافت کنیم.

در واقع، این کتاب پاسخی است به این پرسش؛ راهنمایی گام به گام است که به شما کمک می کند مخاطب و بستر تعامل پیام را بشناسید و بدانید که به چه چیزهایی توجه می کند تا بتوانید داده ها، اطلاعات و پیام هایتان را به درستی به مخاطبتان منتقل کنید. در جایی از کتاب میخوانیم:

وارد شرکت گوگل شدم، در تیم تحلیل افراد. گوگل سازمانی داده محور است – تاحدی که حتی از تحلیل ها و داده هایی استفاده می کند که معمولا مورد توجه نیست: مثل داده هایی مربوط به منابع انسانی. تیم تحلیل افراد گزوهی از متخصصان تحلیل داده است که در بخش منابع انسانی گوگل سازمان دهی شده است. رسالت این تیم این است که از داده محور بودن تصمیم هایی که افراد در گوگل میگیرند اطمینان حاصل کند – تصمیم هایی در مورد دیگر نفرها و یا افزادی که در آینده به شرکت اضافه می شوند. موقعیتی فوق العاده نصیبم شده بود تا بتوانم مهارت های داستان پردازی با داده هایم را بهبود ببخشم و از تحلیل ها و داده های برای درک بهتر فاریندهای تصمیم گیری و بهبود آنها در زمینه هایی مانند استخدام هدفمند ، حفظ مشارکت و انگیزه کارمندان ، تشکیل تیم های کارا و حفظ استعداد ها استفاده کنم.

کول ناسبامر نافلیک در جایی می‌گوید:

ما به‌طور ذاتی داستان‌گوهای خوبی نیستیم. در مدرسه ما درباره‌ی زبان و چگونه جمله‌سازی با آن دانش زیادی را فرامی‌گیریم؛ همچنین درباره‌ی اعداد و معنا و مفهوم آن‌ها نیز می‌آموزیم؛ اما تاکنون درباره‌ی همگام‌سازی این دو صحبت نکرده‌اند. هیچ‌کسی به ما آموزش نداده که چگونه با اعداد داستان‌های جذابی را روایت کنیم!


معرفی کتاب داستان پردازی با داده ها

معرفی کتاب داستان پردازی با داده ها، از ۱۰ بخش تشکیل شده است. بخش اول این کتاب که «تصویر بزرگ» نام دارد، سعی در درک‌رسانی بهتر در زمینه‌ی مخاطب و کلامی که ما به او می‌گوییم، دارد. نویسنده در این بخش از سه گام حیاتی در فرایند برنامه‌ریزی صحبت می‌کند که برقراری ارتباط با داده‌ها را ساده‌تر می‌سازد؛ این گام‌ها عبارت از شناخت مخاطب، تهیه و پالایش پیام اصلی و برنامه‌ریزی محتوا می‌شود.

در بخش‌های بعدی به‌سراغ موارد مشخص‌تری می‌روید که از طراحی تا داستان‌سرایی را شامل می‌شوند.
به‌عنوان نمونه، در کتاب با مفهومی تحت‌نام «برگه کار ایده‌های بزرگ» آشنا می‌شویم که به شما در برنامه‌ریزی بهتر محتوای قابل‌ارائه برای رسیدن به پیام کلیدی کمک می‌کند.
جلوتر که برویم و به بخش پنجم کتاب داستان پردازی با داده ها برسیم، درباره‌ی طراحی سخن‌گو صحبت می‌شود. منظور از طراحی سخن‌گو طرحی است که به‌تنهایی گویای مطلب باشد و صحبت‌های شما را تکمیل کند.
کلمات وقتی به عناصر بصری تبدیل می‌شوند، تأثیرگذاری به‌مراتب بیشتری دارند؛ از‌این‌رو به‌کارگیری از این تکنیک اهمیت بسیار زیادی دارد.

به‌طور کلی کتاب به درک مفاهیم زیر کمک می‌کند:

• درک اهمیت تناسب موضوع و مخاطب
• استفاده از نمودارهای مختص به شرایط در موقعیت‌های مختلف
• شناسایی و از‌بین‌بردن اطلاعات اضافی و درهم‌برهم
• مسیردهی به توجه مخاطبین به‌سمت مهم‌ترین بخش داده‌ها
• اندیشیدن به‌سبک یک طراح
• چگونگی استفاده از قصه‌گویی برای طنین‌انداختن داده‌ها در ذهن مخاطب

این کتاب را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

• اگر در زمینه‌ی داده‌ها فعالیت می‌کنیم، این کتاب مناسب شما خواهد بود
• اگر صاحب کسب‌و‌کار هستید و مدام با ارائه‌ی پاورپوینت در جلسات مختلف درگیر هستید
• اگر مدیر فنی بخشی هستید که با داده‌ها سروکار زیادی دارد
• اگر تولیدکننده‌ی محتوا هستید، این کتاب در نوشتار اطلاعات آماری به‌کمک شما می‌آید


پیشنهاد ما این است که سایت مکمل کتاب را از دست ندهید (Storytellingwithdata).

در این سایت یک وبلاگ خوب و هم‌چنین یک مجموعه پادکست ارزشمند در نظر گرفته شده که می‌تواند نکات فراوانی را به شما بیاموزد.

بخش چالش‌های داستان‌پردازی با داده‌ها (SWD Challenge) هم از بخش‌های زیبای این وب‌سایت است که تمرین‌ها و چالش‌هایی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا مهارت خود را در مصورسازی داده‌ها بسنجید و بیازمایید.

خوشحال می شویم دیدگاه خود را درباره‌ی این کتاب با ما و دیگر کاربران به‌اشتراک بگذارید.

 

دیدگاه‌ها

18 اردیبهشت 1400 - 03:12
imgbb.ir

بهترین وبسایتی که تاحالا دیدم.ازتون متشکرم

18 اردیبهشت 1400 - 10:56
aliazad

دورود بر شما
سپاس

دیدگاه شما