رزومه ویدیویی یا Video CV چیست؟

رزومه ویدیویی یا Video CV چیست؟ احتمالاً برای شما هم پیش آمده که در زمان ارسال رزومه بخواهید توضیحاتی را به آن اضافه کنید، اما نمی‌دانید که چطور باید این کار را انجام را انجام داد. در چنین مواقعی، معمولاً کارجویان سعی می‌کنند نامه‌ای را در انتهای رزومه خود ضمیمه کنند. با این حال، سوال اینجاست که چند درصد از کارفرمایان این نامه‌های ضمیمه شده به رزومه‌های طولانی را مطالعه می‌کنند؟ اینجاست که باید با مفهوم رزومه ویدیویی آشنا شویم.

 


رزومه ویدیویی یا ویدیو رزومه چیست؟

 

ویدیو رزومه یا رزومه ویدیویی (که به آن Video CV، Video Resume و حتی Visume نیز گفته می‌شود) روشی برای کارجویان است تا توانایی‌های خود را فراتر از ظرفیت‌های رزومه‌های کاغذی و PDF به نمایش بگذارند. رزومه ویدیویی به کارفرمایان آینده‌نگر اجازه می‌دهد تا با تماشای رفتار و لحن کارجو، دیدی کلی نسبت به شخصیت او و توانمندی‌هایش داشته باشند.

 

Video Resume برای اولین بار در سال ۱۹۸۰ از طریق VHS معرفی شد، اما محدود به ضبط ویدیوهای مصاحبه از طریق نوار ویدیو نماند و با توجه به پیشرفت روزافزون ویدیو در اینترنت و ظرفیت‌های بسیار زیاد آن، در طی زمان محبوبیت زیادی کسب کرد.

 

در حال حاضر سایت‌های کاریابی معتبر جهان بخشی را برای آپلود و ضمیمه کردن رزومه ویدیویی در نظر گرفته‌اند. به این ترتیب کارجویان می‌توانند با آپلود یک ویدیو، پیش از مصاحبه کارفرمایان را بیشتر با خودشان آشنا کنند.

 


 

انتقادها نسبت به رزومه ویدیویی

 

هرچه محبوبیت استفاده از ویدیو رزومه‌ بیشتر می‌شود، بحث مفید بودن آن هم بالا می‌گیرد. بیشتر استخدام‌کنندگان بر این باورند که یک ویدیو رزومه به تنهایی نمی‌تواند اطلاعات کافی درباره هر کارجو را برای برآورد پتانسیل او به کارفرما بدهد.

 

در حقیقت، یک رزومه ویدیویی کارجو را روبروی دوربین نشان می‌دهد که درباره خودش صحبت می‌کند. حال ارزشی که این رزومه ویدیویی ارائه به کارفرما ارائه می‌دهد، قابل بحث است. از طرف دیگر، رزومه متنی هم با انتقال اطلاعات و جزئیات به کارفرما کمک می‌کند تا بتوانند متقاضیان را با هم مقایسه کنند. وقتی اطلاعات به صورت شفاهی و توسط ویدیو رزومه منتقل می‌شود، استخدام‌کنندگان ناچارند جزئیات را خودشان استخراج کنند که می‌تواند نقطه ضعف دیگری برای رزومه‌های ویدیویی باشد.

 

البته رزومه‌ای که به صورت ویدیوی یک تا پنج دقیقه‌ای ارائه می‌شود می‌تواند سرگرم‌کننده باشد و همین‌طور کارجو را دوستانه و اجتماعی نشان دهد. بنابراین یک ویدیو رزومه خوب می‌تواند به عنوان بخش ابتدایی رزومه و به منظور معرفی کارجو باشد. این ویدیو به کاهش مدت زمان مصاحبه‌های حضوری کمک کرده و در وقت کارفرما و کارجو صرفه‌جویی می‌کند. به این ترتیب، در جلسه مصاحبه بخش‌‌های ابتدایی و معرفی وقت زیادی را نمی‌گیرند و مصاحبه به مباحث جدی‌تر خواهد گذشت.

 

همچنین، کارجویان نیز انتقاداتی نسبت به رزومه ویدیویی دارند. بزرگترین ایرادی که توسط کارجویان بر ویدیو رزومه گرفته می‌شود این است که کارفرما می‌تواند بدون آنکه کارجو را در جلسه حضوری ببیند، رزومه او را رد کند و در ۱۰ ثانیه ابتدایی ویدیو بر اساس سن، جنسیت، نژاد یا حتی چهره، کارجو را قضاوت کند.

 


 

مهم‌ترین مزایای یک رزومه ویدیویی

 

ویدیو رزومه به کارجویان این اجازه را می‌دهد تا نحوه ارائه و صحبت کردن خود در حضور عموم، خصوصیت‌های درون‌فردی و مهارت‌های خلاقانه و فنی خود را به کارفرمای بالقوه خود به خوبی نمایش دهند.

 

اگر به عنوان یک کارجو می‌خواهید رزومه خود را در میان رزومه‌های دیگر متمایز کنید، توصیه ایران‌ تلنت به شما استفاده از ویدیو رزومه به همراه رزومه کلاسیک و متنی است. در این شرایط است که کارفرما می‌تواند فهم و بینش بهتری از شما داشته باشد و پیش از مصاحبه تلفنی یا حضوری، توانایی‌های شما را بهتر قضاوت کند.

 

یک رزومه حرفه‌ای (متنی) خوب می‌تواند مهارت‌ها، صلاحیت‌ها، شرایط کلی و تجارب کاری شما را به نمایش بگذارد، این در حالی است که یک رزومه ویدیویی شخصیت شما را به نمایش گذاشته و می‌تواند حسی از حضور شما را به کارفرما بدهد.

 

یادتان باشد هر چیزی که بتواند کارجو را به کارفرما بهتر معرفی کند، ارزش امتحان کردن را دارد.

 


 

چه زمانی باید از رزومه ویدیویی استفاده کنیم؟

 

استفاده از ویدیو رزومه یا عدم استفاده از آن کاملاً به صنعت، موقعیت شغلی و شخصیت خودتان بستگی دارد. یک رزومه ویدیویی خوب می‌تواند توانایی‌های شما در ارائه مطالب را در معرض آزمایش هر کارفرمایی قرار دهد؛ بنابراین استفاده از این رزومه ویدیویی برای عناوین شغلی که نیاز به خلاقیت و همین‌طور مواجهه رو در رو با مشتری دارد مانند بخش فروش، رسانه، بازاریابی، روابط عمومی و تبلیغات مناسب خواهد بود.

 

سایمون تامسون، مدیر اجرایی وب‌سایت Video Recruit که یکی از شرکت‌های تابع غول اینترنتی بریتانیا UK2 است، بر این باور است که رزومه ویدیویی را نباید به بخش و صنعت خاصی محدود کرد و این نوع رزومه را می‌توان هر زمان که نیاز به تاثیرگذاری بر کارفرما دارید به کار گرفت. به گفته او:

همین که وقت گذاشته‌اید و برای کارفرما و آن موقعیت شغلی خاص ویدیویی اختصاصی تهیه کرده‌اید، به کارفرما این حس را منتقل می‌کند که می‌توانید مرزها را رد کنید و در آن موقعیت شغلی، قدم‌هایی بزرگ و مستحکم بردارید.

 


 

استفاده از ویدیو رزومه تا چه حد متداول است؟

 

با توجه به اینکه دوربین‌های کامپیوترهای شخصی و گوشی‌های همراه، نسبت به گذشته پیشرفته‌تر شده‌اند و علاوه بر آن، سرعت و کیفیت ارتباطات اینترنتی در حال افزایش است استفاده از رزومه ویدیویی و همین‌طور کیفیت آن، سیری صعودی دارد.

 

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که استقبال کارفرمایان از رزومه‌هایی که علاوه بر فایل متنی، بخش ویدیویی هم دارند بیش از ۷ برابر بیش‌تر خواهد بود. افراد با توجه به جدید بودن رزومه ویدیویی و همچنین توانایی‌های ارتباطی بهترِ رزومه‌های ویدیویی، هیجان بیشتری در قبال این دسته از کارجویان خواهند داشت.

 


 

یک رزومه ویدیویی خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

 

باید گفت رزومه ویدیویی یا همان Video CV فرمت و محدودیت خاصی ندارد. این در حالی است که معمولاً رزومه‌های متنی قوانین خاص خود را دارا هستند.
اما اگر بخواهیم چند قاعده و قانون کلی برای ویدیو رزومه در نظر بگیریم، باید گفت:

• مدت زمان یک ویدیو رزومه بهتر است بین ۱ تا ۳ دقیقه باشد زیرا کارفرمایان هیچ‌وقت نخواهند یک ویدیوی ۱۰ دقیقه‌ای از کارجویی که به تازگی با او آشنا شده‌اند تماشا کنند. یادتان باشد رزومه ویدیویی قرار است به رزومه اصلی شما ضمیمه شود، بنابراین نباید در آن رزومه خودتان را یک بار دیگر به صورت شفاهی بیان کنید.

• در یک ویدیو رزومه کارجو باید خود را معرفی کرده و بگوید چرا بهترین گزینه برای آن موقعیت شغلی است. فراموش نکنید که در رزومه ویدیویی تنها چند ثانیه فرصت دارید تا کارفرما را به خود جذب کنید؛ و البته باید او را تا پایان ویدیو مجذوب خود نگه دارید. همین‌طور بهتر است در پایان ویدیو به خاطر وقتی که کارفرما به شما داده، از او تشکر کنید.

• زبان بدن بسیار مهم است. سعی کنید ارتباط چشمی مناسبی با دوربین برقرار کرده و حالت مناسبی در تمام طول ویدیو داشته باشید. رزومه ویدیویی باید میزان حرفه‌ای بودن شما، اعتماد به نفس‌تان و مهارت‌های پرزنتیشن شما را نزد کارفرما برجسته کند.

• مهم است طوری لباس بپوشید که انگار در جلسه مصاحبه حضور دارید. پیشنهاد ما این است که اگر برای موقعیت شغلی رسمی درخواست می‌دهید حتماً لباس رسمی بپوشید و اگر محیطی آزاد و راحت انتظار شما را می‌کشد، راحت‌تر و صمیمانه‌تر لباس بپوشید.

• محیط فیلمبرداری باید تمیز و مرتب باشد. در صورت دسترس نبودن چنین محیطی، میتوان Video CV را با یک پس زمینه سفید یا ساده ضبط کرد.

 


 

مهم‌ترین و متداول‌ترین اشتباهات در یک ویدیو رزومه از چه قرارند؟

 

فیلم‌برداری در محیط نامرتب، عدم شفافیت در صحبت‌ها و تکان دادن مرتبط کاغذ از اشتباهات متداولی است که می‌توان در رزومه ویدیویی مرتکب شد. اما بزرگ‌ترین اشتباه این است که بخواهید در طول ضبط ویدیو مرتب نگاه‌تان را از دوربین برداشته و به کاغذ پیش رویتان نگاه کنید. بدانید که بدترین حسی که کارفرمایان می‌توانند از رزومه ویدیویی شما بگیرند این است که احساس کنند از روی کاغذ می‌خوانید.

 

سعی کنید اگر هم پیش از ضبط ویدیو صحبت‌هایتان را حفظ کرده‌اید، طبیعی جلوه کنید. باید به مخاطب خود حس صحبت رو در رو را بدهید نه چیز دیگر. به عبارت دیگر باید بگوییم “کاری که در جلسات مصاحبه انجام نمی‌دهید را در رزومه ویدیویی هم انجام ندهید”.

 


 

رزومه ویدیویی خود را در ایران تلنت آپلود کنید!

 

خبر خوب این است که ایران تلنت به تازگی امکان ارسال رزومه ویدیویی را برای کاربران فراهم کرده است. به این ترتیب کارجویان عزیز ایران تلنت می‌توانند از این به بعد با ضمیمه کردن یک ویدیو به رزومه خود، شانس استخدام خود را افزایش دهند. اگر به دنبال شغل هستید و مدتی است که رزومه خود را به‌روزرسانی نکرده‌اید، می‌توانید از طریق رزومه ساز ایران تلنت، ویدیو رزومه خود را بارگذاری کنید.

 

در پایان باید بگوییم اگر باور دارید، نکته‌ای منحصر به‌فرد برای عرضه دارید که می‌توانید آن را از طریق ویدیو به خوبی ارائه دهید، شک نکنید که می‌توانید تاثیر مناسبی بر کارفرما بگذارید و رزومه خود را به عنوان رزومه‌ای متمایز در ذهن او حک کرده و شانس استخدام خود را بالا ببرید.

 

بنابراین اگر قصد ساخت یک رزومه ویدیویی را دارید، همین الان وارد پنل کاربری خود در ایران تلنت شده و از طریق رزومه ساز ایران تلنت، رزومه ویدیویی خود را به رزومه اصلی‌تان ضمیمه کنید.

دیدگاه شما