کتاب هدف گلدرت

کتاب هدف گلدرت را اکثر افراد اهل کتاب، کتابی مربوط به مهندسی صنایع و مدیریت و بهبود فرایندها می‌دانند. اما این کتاب را می‌توان کمی فراتر از این حوزه دانست.
مشهور است که در مدارس کسب و کار دنیا، به بسیاری از افرادی که می‌خواهند به یک مشاور مدیریت زُبده تبدیل شوند، توصیه می‌شود که کتاب هدف گلدرت را بخوانند.

کتاب هدف گلدرت یک کتاب داستان است. اما یک داستان عمومی نیست. الیاهو گلدرت Eliyahu M. Goldratt در کتاب هدف The Goal برای ما یک داستان مدیریتی را تعریف می‌کند.

درباره کتاب هدف گلدرت

در ایران و جهان، کتاب هایی که شبیه کتاب هدف گلدرت باشند، زیاد نیستند. کتاب هایی که کوشیده باشند مفاهیم مدیریتی را در قالب داستان، برای خواننده توضیح بدهند.
شاید بتوان بخشی از این مسئله را به کم‌کاری نویسندگان نسبت داد و بخشی دیگر را به استقبال نه چندان زیاد عموم. چون بسیاری از ما احساس می کنیم که حرفی را که در قالب یک داستان طولانی مطرح می‌شود، می‌توان در چند پاراگراف یا حتی چند جمله گفت و عبور کرد.
ولی این کتاب در قالب یک رمان به بیان مشکلات تولید و پروسه برخورد با آنها می‌پردازد. آلکس روگو، مدیر یک کارخانه است و با مشکلات همیشگی تولید درگیر است:

• کالا با تأخیر به دست مشتری می‌رسد،
• مقدار قطعات نیمه‌ساخته مرتب افزایش می‌یابد،
• خروجی کم،
• هزینه‌ها زیاد و کارخانه ضررده است.

خطر نه تنها موجودیت کارخانه، بلکه زندگی خانوادگی‌اش را هم تهدید می‌کند. او و پرسنلش تصمیم می‌گیرند وضع را تغییر دهند… .

کتاب هدف گلدرت و نظریه محدودیت ها

گلدرت در کتاب هدف تلاش کرده است مفهوم TOC یا Theory of Constraints یا نظریه‌ی محدودیت‌ها را مطرح کند. همان نظریه‌ی معروفی که در کنار دستاوردهای ارزشمند زیادش، به ما یادآوری می‌کند که برای بهبود یک فرایند، به دنبال گلوگاه بگردیم.

در این کتاب، تلاش و کوشش لازم برای تحلیل فرایندهای یک واحد تولیدی و حل مشکلات آن را با جزییات کامل، می‌خوانیم و می‌بینیم.

کتاب هدف مفاهیم ساده مدیریت را انتقال می‌دهد و تئوری محدودیت‌ها را قابل اجرا می‌کند. این تئوری، راه‌حلی اجرایی برای کارخانه‌هایی که با کندی تولید و بازده پایین دست به گریبان هستند، ارائه می‌کند و دربردارنده یک روند دائم و تکرار شونده پیشرفت است. استفاده از داستان مدیریتی برای آموزش مدیریت

 

 

تهیه کتاب ترجمه شده از اینجا 

 

 

عنوان روی جلد : هدف: آموزش مدیریت تولید در قالب یک داستان

عنوان اصلی: The goal: a process of ongoing improvement,c2004

نویسنده: Goldratt, Eliyahu M.

ویرایش قبلی این کتاب در سال 1378، تحت عنوان “هدف گمشده‌” توسط موسسه انتشاراتی مکیال منتشر شده است‌

دیدگاه شما