کتاب مصاحبه گری و استخدام موفقیت‌ آمیز

 

کتاب مصاحبه گری و استخدام موفقیت‌ آمیز  (2008,Successful Interviewing and Recruitment)، نوشته راب یئونگ (Rob Yeung) به ترجمه غلامحسین خانقائی از سوی انتشارات سازمان مدیریت صنعتی وارد بازار نشر شده است. کتاب حاضر، موضوع مصاحبه استخدامی را به کاربردی‌ترین وجه ممکن شرح می‌دهد و یاریگر شرکت‌ها و سازمان‌ها خواهد بود تا حلقه استخدامی خود را کامل کنند. کتاب در پی آن است که با در دسترس قرار دادن منبعی که موضوع مصاحبه استخدامی را به‌صورت گام‌به‌گام و با زبانی کاربردی تشریح می‌کند، شرکت‌ها و سازمان‌ها را در یافتن بهترین گزینه‌ها از میان انبوهی از متقاضیان واجد شرایط همراهی کند. مؤلف بیان می‌دارد مصاحبه شغلی اثربخش ریشه استخدام موفق است. یافتن فرد مناسب برای یک شغل، از میان انبوه متقاضیان، فرایندی پیچیده و نیازمند تخصص و مهارت‌های ویژه است.

 

کتاب مصاحبه گری و استخدام موفقیت آمیز در چهارده فصل با عناوین چرا باید نحوه انجام مصاحبه را یاد بگیریم؟، ساختاربندی مصاحبه، مهارت‌های پرسشگری خود را پرورش دهید؟، از طرح پرسش‌های ضعیف خودداری کنید، مهارت‌های گوش دادن خود را تقویت کنید، چگونه خود را برای مصاحبه کردن آماده کنید، چگونه مصاحبه را آغاز کنید، شایستگی‌ها و نمونه پرسش‌های مربوط به هر یک، گفت‌وگو در مورد پول را چگونه هدایت کنید، چگونه مصاحبه را جمع‌بندی کنید، متقاضیان را درجه بندی و در مورد آن‌ها تصمیم‌گیری کنید، فرایند مصاحبه را ارزیابی کنید و بهبود بخشید، مدارک سودمندی برای مصاحبه تهیه کنید و سخنان پایانی سامان یافته است.

 

در بخشی از مقدمه درباره اهمیت موضوع کتاب آمده است: «آیا تا به حال فکر کرده‌اید که: از چند درصد استخدام‌هایتان، پس از گذشت شش ماه پشیمان می‌شوید؟ چقدر از وقت و انرژی خود را صرف مشکلات منابع انسانی می‌کنید؟ از چند نفر از کارکنانتان راضی هستید و دوست داشتید سایر افراد مانند آن‌ها بودند؟

یک استخدام موفق ریشه بسیاری از مشکلات منابع انسانی را می‌خشکاند و میزان رضایت شما را از مجموعه و کسب و کارتان افزایش می‌دهد. زمانی یک استخدام موفق حاصل می‌شود که ابتدا نیروهای توانمند جامعه را بیابیم و سپس توانایی‌ها و روحیات آن‌ها را از طریق یک مصاحبه حرفه‌ای و اصولی بررسی کنیم. به این ترتیب می‌توانیم امیدوار باشیم تلاش ما برای جذب نیرو، اثربخش است و به استخدام افرادی توانمند منتهی می‌شود؛ افرادی که نه‌تنها بازده کاری مجموعه را بالا می‌برند، بلکه علائق، روحیات و شخصیت کاری آن‌ها نیز با اهداف سازمان همراستاست.»

به گفته ناشر این کتاب، مصاحبه شغلی اثربخش ریشه استخدام موفق است. یافتن فرد مناسب برای یک شغل، از میان انبوه متقاضیان، فرایندی پیچیده و نیازمند تخصص و مهارت‌های ویژه است. ناگفته پیداست که اگر مدیران منابع انسانی و دیگران مدیران مرتبط با امر استخدام فرایندهای استخدامی را به صورت علمی و نظام‌مند هدایت کنند و به جای معیار قرار دادن خود و سلیقه‌های خود، روندهای امتحان پس داده را به کار گیرند، بسیاری از مشکلات مربوط به نیروی انسانی، که همانا از یک استخدام ناموفق برمی‌خیزند، از ریشه خشکانده می‌شود.

این کتاب موضوع مصاحبه استخدامی را به کاربردی‌ترین وجه ممکن شرح می‌دهد، و یاری‌گر شرکت‌ها و سازمان‌ها خواهد بود تا حلقه استخدامی خود را کامل کنند. کتاب در پی آن است که با در دسترس قرار دادن منبعی که موضوع مصاحبه استخدامی را به صورت گام‌به‌گام و با زبانی کاربردی تشریح می‌کند، شرکت‌ها و سازمان‌ها را در یافتن بهترین گزینه‌ها از میان انبوهی از متقاضیان واجد شرایط همراهی کند.

توضیحات کتاب

بیشتر مدیران روش‌های مصاحبه‌گری خود را با تلفیق غریزه و فنونی که از زمان مصاحبه خود فراگرفته‌اند، توسعه داده‌اند. روش‌های نامناسب مصاحبه‌گری از یک نسل مدیران به نسل‌های بعدی آنها منتقل می‌شود.یک مصاحبه اسخدامی خوب باید سه هدف عمده را تعقیب کند: ارزیابی دقیق و منصفانه متقاضیان، به منظور تشخیص متقاضیانی که بیشترین ارزش را به شغل موردنظر اضافه می‌کنند؛ برخورد با متقاضیان به‌گونه‌ای حرفه‌ای و محترمانه، تا اینکه آنها به کار در سازمان شما …

 

 

سرفصل های کتاب :

فصل اول: چرا باید نحوه انجام مصاحبه مناسب را یاد بگریم؟
فصل دوم: ساختاربندی مصاحبه
فصل سوم: مهارتهای پرسشگری خود را پرورش دهید
فصل چهارم: از طرح پرسشهای ضعف خودداری کنید
فصل پنجم: مهارتهای گوش دادن خود را تقویت کنید
فصل ششم: چگونه خود را برای مصاحبه کردن آماده کنید
فصل هفتم: چگونه مصاحبه را آغاز کنید.
فصل هشتم: شایستگیها و نمونه پرسشهای مربوط
فصل نهم: گفتگو در مورد پول را چگونه هدایت کند؟

 

کتاب «مصاحبه‌گری و استخدام موفقیت‌آمیز» با شمارگان هزار نسخه در 200 صفحه به بهای 10 هزار تومان از سوی انتشارات سازمان مدیریت صنعتی منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری کتاب

دیدگاه‌ها

31 خرداد 1400 - 17:38
فیلم امتحان Exam (2009) – گروه مشاور مدیریت علی آزاد

[…] داستان فیلم آزمون در مورد هشت کاندید برگزیده است که به آخرین مرحله مصاحبه شغلی، برای استخدام در یک شرکت قدرتمند و مرموز دارویی، راه […]

دیدگاه شما