کتاب مشاوره مدیریت در قرن 21

کتاب مشاوره مدیریت در قرن 21 که تالیف نویسنده ای با تجربه های بنیادی در زمینه همکاری با نهادهای مشاوره ای بزرگ می باشد، فرصت ها و ریسک های کلیدی پیش روی صنعت مشاوره طی بیست سال آینده را مورد ارزیابی قرار می دهد. این کتاب همچنین به نقل دیدگاه های شرکای پیشگام از برخی از تاثیرگذارترین نهادهای دنیا از جمله A .D. LITTLE، مشاورانAndersen، گروه مشاوران بوستون و … می پردازد.

مشاوره مدیریت بر اساس کتاب مشاوره مدیریت در قرن 21

 

پیشرفت انکارناپذیر بازار مشاوره:

به تعبیر مجله فایننشیال تایمز[1] ” چنین به­نظر می­رسد که مشاوره مدیریت، به­نوعی پویایی غیرقابل مهار دست یافته است”. این صنعت در چند سال اخیر با رشد دو­چندان مواجه بوده است. به­طوری­که مبالغ پرداختی حق مشاوره در سراسر دنیا در مجموع مبالغی بالغ­بر60 میلیارد دلار برآورد شده­اند.

 

لیکن اهمیت بازار مشاوره تنها به رشد عظیم آن محدود نمی­گردد (در­حالی­که به­نظر می­رسد در آینده نزدیک به این رشد خود ادامه دهد). این بازار به­طرز فزآینده­ای فراگیر می­باشد، به­طوری­که از سازمانی به سازمان دیگر و از بخشی به بخش دیگر تسری پیدا می­کند. 20 یا حتی 30 سال پیش، استفاده از مشاوران امری استثنائی به­شمار می­رفت، اما امروزه پرسش این است که چه تعداد از تصمیمات مهم در زمینه کسب­و­کار بدون دخالت مشاوران اتخاذ می­­گردند.به­علاوه، امروزه مشاوره به درب کارخانه یا دفترکار محدود نمی­گردد، بلکه با گذر از آستانه درب، به زندگی روزمره ما راه یافته است.

 

جیمز اوشی[2] و چارلز مادیگان[3](دو روزنامه­نگار که با روزنامه شیکاگو تریبون[4] همکاری می­کنند)، در پژوهش خود تحت عنوان شرکت خطرناک که به تأثیر بنگاه­های مشاوره ­وی مشتریان خود می­پردازد، خاطر نشان ساختند، که چگونهبه­عنوان مثال، رایزنی­های گروه مشاوره بوستون[5]، برای بهبود کارایی وضعیت بهداشت و درمان از مرزهای آن­چه که در حالت عادی مشاوره قلمداد می­شود، فراتر می­روند. چنین می­نماید که مفهوم مدیریت بیماریکه اتفاق نظر پزشکان و مدیران کسب­و­کار پیرامون پیشگیری از بیماری را به­همان نسبت واکنش به بیماری به­همراه دارد ، به­طرز قابل ملاحظه­ای در­حال تغییر رابطه بیمار و پزشک در ایالات متحده می­باشد.

 

صورت دیگری از این روند، در کشور انگلستان، کارناوال ناتینگ هیل[6] -بزرگ­ترین جشن خیابانی اروپا باشد که در سال 1988 در پی اعتراض برخی از طراحان لباس و نوازندگان نسبت­به نحوه سازمان­دهی رویداد از سوی هیئت برگزارکننده کارناوال، دست نیاز خود را به­سوی مشاوران دراز کرد.

 

جیمز اوشی و چارلز مادیگان چنین نتیجه گرفتند:

 

مشاوران مدیریت اغلب مخفیانه عمل می­کنند. به­طوری­که سوابق کاری و فهرست مشتریان خود را در خفا پنهان می­کنند. لیکن همزمان با کلنجار رفتن آن­ها با معضلات اجتماعی تجلی یافته در محیط کار، تأثیر آن­ها نیز به­سرعت و به­طرز گسترده­ای در­حال فراگیر­شدن می­باشد.

 

در اینجا مسئله تنها به فراگیر بودن بر نمی­گردد، چرا که لزوماً هیچ ایرادی به دخالت مشاوران در طیف وسیع­تری از مسائل اجتماعی- اقتصادی وارد نیست. در­واقع، مزایایی که مشاوران برای مشتریان کسب­و­کار خود به­همراه می­اآورند در­صورت محدود شدن به این معضلات عمده­تر، به­طور بالقوه دارای ارزش بسیار زیاد برای اجتماع می­باشند. مسئله به میزان درک ما از دلایل زیربنایی این روند و اثر احتمالی آن بر می­گردد.

 

مشاوره به دو دلیل در­حال فراگیرتر شدن می­باشد:

 

  • در وهله اول، مشاوره روندی است که پیچیدگی فزآینده کسب­و­کار را نشان می­دهد.

 

  • در وهله دوم و تا حدودی، در نتیجه این پیچیدگی در­حال فزونی، مرزی که به­طور سنتی رایزنی­های مشاوره­ای را از کنش مدیریتی جدا می­سازد رو به کمرنگ­شدن نهاده است.

 

پیچیده­تر بودن، غیرقابل پیش­بینی­تر بودن و وابسته­تر شدن کسب­و­کار در دنیای امروز البته که امری پر واضح می­باشد؛ کافی است به­عدم قطعیت حول اثر احتمالی فروپاشی مالی بر­روی کسب­و­کار غربی مربوط به آن­چه تا این اواخر “اقتصاد ببرهای[7] شرق آسیا” نامیده می­شد، نگاهی داشته باشید.

 

این رشد در میزان پیچیدگی چه امری واقعی بوده یا زائیده ذهن باشد، بدون شک باعث ایجاد محیطی می­گردد که در آن مشاوره نه تنها شکوفا می­شود، بلکه ملزم ­به فراتر رفتن از مرزهای رایج خود خواهد بود.

 

زمانی­که ریشه مشکل در شبکه ارتباطات یک شرکت با تأمین­کنندگان خود نهفته باشد، چگونه می­توان توجیه مناسبی برای پیروی از یک خط­مشی عادی کاهش هزینه در آن شرکت ارائه داد؟ اگر کسب­و­کار مملؤ از ارتباطات داخلی باشد، شما نیز متعاقباً به­عنوان یک مشاور قادر به محدود­ساختن خود به یک حیطه مجزا نخواهید بود، چرا­که دیگر حیطه مجزایی وجود ندارد. این امر ما را با ویژگی دیگری از بازار در حال ظهور مشاوره آشنا می­سازد.

 

شواهد گذشته نشان می­دهند که یکی از انتقادات وارد بر مشاوران به “بزن و دررو”[8] بودن آن­ها برمی­گردد.این­که آن­ها گزارش­ها و پیشنهاداتی را ارائه داده، اما درست قبل از پیاده­سازی آن­ها پا به فرار می­گذارند. مشاوران اساساً در عرصه بازی کسب­و­کار بیش­تر از آن­که شرکت­کننده باشند، نقش تماشاچی را ایفا کرده­اند. در­حالی­که اغلب دیدگاهی منفی نسبت­به این نقش وجود دارد (نوعی نشان دادن ترس از سوی مشاور). این نقش مزایا و معایبی را به­همراه دارد. از آنجایی­که فاصله سازمانی در گذشته باعث عینیت­یافتن بنگاه­های مشاوره شده­است، مداخله بیشتر آن­ها به­معنای به­خطر افتادن اجتناب­ناپذیر موقعیت آن­ها به­عنوان مشاوران مستقل خواهد بود. علی­رغم این، بالاتر رفتن میزان توقع مشتریان در مورد پیامدهای مورد انتظار از سوی مشاوران در دهه 1990، به یک ویژگی مبدل گشته است. برای مثال قراردادها بیشتر حول محور پرداخت بر­مبنای حسن انجام کار تنظیم می­گردند.

 

در مجموع، این روندها یعنی پیچیدگی[9]، کمرنگ شدن[10] مرز مشتری مشاور و تأکید برروی نتیجه­گرایی[11] به­معنای متلاشی شدن دوگانگی­های[12] سنتی بازار مشاوره،مشتری/ مشاور، داخلی/ بیرونی، ذهنی/ عینی، رایزنی/ عمل می­باشند.

 

لذا زمانی­که گروه مشاوران بوستون، تفکر مدیریت بیماری را ترویج می­کند، این امر تنها به پی­بردن آن­ها به پیچیدگی موضوع کارایی و اثربخشی ارائه خدمات بهداشت و درمان که مستلزم درک از بیمار و زیرساخت پزشکی است، محدود نمی­گردد. این امر هم­چنین به این دلیل است که آن­ها دریافته­اند که تنها زمانی قادر خواهند بود اهداف مشتری خود را برآورده سازند که کاری را انجام دهند.که در این مورد، به توانایی ایجاد تغییر در نحوه مشاوره افراد با پزشک عمومی بر­می­گردد.

 

10 یا حتی20سال پیش این وضعیت ممکن بود بسیار متفاوت جلوه کند. شرکتی هم­چون گروه مشاوران بوستون پیشنهادات خود را بر­مبنای تجزیه­و­تحلیل واقعیات ارائه می­نمود تا با پذیرش یا عدم پذیرش از سوی مشتری مواجه گردد­، یا آن­که مشتری آن­را پیاده­سازی نموده یا در یک قفسه جعلی بایگانی کند تا گرد و غبار زمان بر­روی آن بنشیند.

 

این دیدگاه به­اصطلاح “از مد افتاده”[13] نسبت­به مشاوره تا حدودی مشتریان و نیز مشاوران را به نظاره­گر بودن مجبور ساخت. گزارشات ارائه شده با وجود کاربرد عملی اندک دارای تحلیل­های عمیق بودند.امروزه، مشتریان به­دنبال نتایج واقعی هستند. گاهی اوقات این امر می­تواند شکل تهیه یک طرح پیاده­سازی را به خود بگیرد، اما مشتریان به­طرز فزآینده­ای خواهان انجام­گرفتن کار از سوی مشاوران خود هستند. به­علاوه، درست همان­طور که پیش از این مشتری به­دنبال شنیدن حرف­های تازه از سوی مشاوران خود بودند (­برای مثال تجزیه­و­تحلیل بازاری که مشتری به­تنهایی قادر به انجام آن نبود)، حال خواسته آن­ها از مشاوران این است که کاری را که خودشان(مشتریان) قادر به انجام آن نمی­باشند را برعهده بگیرند. ارزش کمک­گرفتن از بیرون سازمان بیش­تر از آن­که به رایزنی برگردد، به­طرز فزآینده­ای از عمل نشأت می­گیرد.

 

بدین ترتیب زمانی­که یک بنگاه مشاوره کاری را انجام می­دهد، این کار معمولاً چیزی است که کسب­و­کار مشتری معمولی آن­را انجام نداده و یا به­تنهایی قادر به انجام آن نمی­باشد. لذا، شرکت مشاوره آندرسن از طریق شبکه ارتباط­جهانی[14] یک مشاور تخصصی اوقات فراغت و سفر­های هوایی می­باشد که رسالت آن “مبدل ساختن صنعت جهانگردی به امری موفق از طریق ارائه فرآیندهای بنیادی جدید در این صنعت و حذف هزینه و نیز پیچیدگی­های مستتر در توزیع محصول جهانگردی” می­باشد.

 

این شرکت در ابتدا قراردادی را پایه­گذاری کرد که بر­مبنای آن مشاوران آندرسن یک مرکز پردازش بلیت متعلق به مشتری را برون­سپاری نمودند و در پی آن به ارائه خدمات مقرون­به­صرفه مشابه به سایر خطوط هوایی فعال در ایالات متحده پرداختند. مشاوران آندرسن کاری را انجام داد که مشتری قادر نبود به­طور مستقل از عهده آن برآید. یعنی ایجاد یک مدل کم هزینه پردازش بلیت که می­توان آن­را به­صورت گروهی ارائه نمود.

 

فشار ناشی از انجام کار به نیابت از مشتریانکه به­طرز فزآینده­ای ادامه دارد، بنگاه­های مشاوره را به خروج از حیطه کسب­و­کار مرسوم و تبدیل شدن به ساختاری فراگیرتر (پا گذاشتن در عرصه­های جدید و متفاوت کسب­و­کار) وماجراجویانه­تر (انتقال کسب­و­کار به عرصه­های ناشناخته) سوق می­دهد.

منابع:

[1] Financial Times

[2] James O’Shea

[3] Charles Madigan

[4] Chicago Tribune

[5] Boston Consulting Group

[6] Notting Hill

[7] Tiger Economies

[8] Hit & Run

[9] Complexity

[10] Blurring

[11] Produce Result

[12] Dichotomies

[13] Old-Fashioned

[14] Andersen Consulting’s Via World Network


بخش ها و فصل های کتاب

بخش اول: مشاوره طی ده سال آینده

فصل اول: تغییرات در رابطه مشتری-مشاور
فصل دوم: مشاوره در دهه آتی
فصل سوم: نوآوری تولید بیش از حد واقعیت؟
فصل چهارم: مدیریت سرمایه فکری موجود
فصل پنجم: هیچ شرکت مشاوره ای یک جزیره نیست
فصل ششم: برندینگ و متمایزسازی
فصل هفتم: تخصص
فصل هشتم: تعادل در حال تغییر مردم و فناوری
فصل نهم: تضاد سبک های مشاوره
فصل دهم: از راهنمایی به اجرا

بخش دوم: مشاوره در سال 2020

فصل یازدهم: تغییرات در محیط کسب و کار
فصل دوازدهم: تقسیم بندی صنعت مشاوره ی آینده
فصل سیزدهم: ماهیت آینده خدمات مشاوره
فصل چهاردهم: روابط مشتری-مشاور
فصل پانزدهم: عوامل اصلی موفقیت
فصل شانزدهم: تهدیدات و چالشهای کلیدی

مشخصات کتاب

عنوان: مشاوره مدیریت در قرن 21 اثر فیونا سیزر نیاسکا انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران
مولف: فیونا سیزر نیاسکا
مترجمین: سعید رمضانی – حجت باقری – علی بهنام خانیکی
ناشر: انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران
نوبت چاپ: چاپ اول 1398
تعداد صفحات: 323 صفحه
شابک: 978-600-173-178-5

 

کتاب را میتوانید از اینجا تهیه کنید

 

 

دیدگاه شما