معرفی کتاب هزار نکته برای مدیران

عنوان کتاب: Quality’s greatest hits : classic wisdom from the leaders of quality
نویسنده: Bluvband Zigmund
مترجمان: مصطفی بغدادی، مرضیه شاوردی، میثم نوروزیان
تعداد صفحات:230
قیمت: 52000 تومان

در این کتاب نکات کاربردی مدیریت کیفیت برای مدیران به اختصار تشریح شده است. این کتاب شامل بخش‌های زیر است:

• مدیریت و معرفت عمومی
• ابزار و فنون بهبود
• احتمال و آمار
• قابلیت اطمینان و ارزیابی ریسک
• نرم‌افزار
• ممیزی و بازرسی

پیشگفتار نویسنده و راهنمای استفاده

امروزه استفاده از فهرست هایی که قوانین رفتاری را بیان میکند، به سبک و روشی رایج تبدیل شده است.
این امر به ویژه در تلاش برای گردآوری رهنمودهای سرشار از کلمات رمزی و کلیدی، به منظور راهنمایی افراد در زمینه های مختلف مدیریتی مشاهده میشود.
همه، هفت ابزار اساسی کنترل کیفیت؛ هفت ابزار جدید مدیریت و برنامه ریزی؛ هفت دسته معیارهای بالدریج؛ هفت S و نیز رویکرد چهارده مرحله ای کرازبی در بهبود کیفیت و چهارده وظیفۀ مدیریت ارشد از دید دمینگ را میشناسند.

من سالها مشاور و استاد مدیریت کیفیت بوده ام. در طول این سالها، مجموعه ای از تعاریف، اصول، دستورالعمل ها و »قوانین سرانگشتی« را در کنار هم گرد آورده و نظریاتی را ثبت کرده ام که به نظرم اثربخش، مفید و موفق بودند. درنهایت تصمیم به سازماندهی این عقاید ارزشمند در گلچین افکار، معانی و تعاریف مهم گرفتم و به این ترتیب این کتاب نوشته شد.

این کتاب، واقعاً منحصربه فرد است: این کتاب، احتمالًا اولین راهنمای تفکر مدیریت کیفیت است که به طور همزمان، منابع اطلاعاتی معروف، اما فراموش شده را به افراد یادآوری میکند. در این کتاب در برخی بخش ها، رهنمودهای گام به گام دربارۀ موضوعی مهم ارائه شده و در برخی بخش ها تنها به یک منبع ارجاع داده شده است.

برخی ایده ها و دستورالعمل ها با یکدیگر تناقض دارد، برخی مشابه هم است و برخی تا حدودی با هم همبستگی دارد. من قضاوت نکرده و »بهترین« یا »پرکاربردترین« را انتخاب نکرده ام؛ بلکه فقط تلاش کرده ام عبارات و ملاحظاتی را ارائه کنم که به نظرم مفید، خالق یا ابتکاری بودند. بنابراین، کتاب برای کسانی مفید و کاربردی است که به کیفیت علاقه دارند و در پی کسب ایده ها)ی جدید( هستند، کسانی که درصدد پیگیری تاریخچۀ افکار و نظرات مهم هستند، یا کسانی که میخواهند با اصولی آشنا شوند که افراد مشهور ارائه کرده اند.

خواننده میتواند با تورق کتاب و نگاهی اجمالی به عبارات، نظرات و تفاسیر، از چشم انداز آن لذت ببرد. از طرف دیگر، این کتاب، مقاله ها و کتابهای مهم و نویسندگان برجسته ای را به خواننده معرفی میکند که روش ها، دستورالعمل ها و کلمات قصار آنها بر مدیریت )کیفیت( اثر داشته است.

این کتاب برای گروه های زیر مفید است:

✓ مدیرانی که به دنبال شعاری برای انگیزه بخشیدن به کارکنان هستند؛
✓ مهندسانی که در جستجوی راه حل و راهکار هستند؛
✓ مدیران ارشد کیفیت، کمربند مشکی های شش سیگما یا مدیران اجرایی کیفیت که به دنبال کسب اطلاعات یا تقویت و نوسازی حافظۀ خود هستند؛
✓ افراد پرمشغله که به دنبال مطلبی برای مطالعۀ اجمالی در منزل یا محل کار هستند،

کتاب از شش فصل تشکیل شده است:

1. ✓ مدیریت و معرفت عمومی
2. ✓ ابزار و فنون بهبود
3. ✓ احتمال و آمار
4. ✓ قابلیت اطمینان و ارزیابی ریسک
5. ✓ نرمافزار
6. ✓ ممیزی و بازرسی

هر فصل کتاب شامل چند بخش است که نکته های مدیریتی مرتبط به صورت عددی و برحسب تعداد مراحل یا نکات موجود در هر کدام سازماندهی شده است؛ برای مثال، نمونه ای از یک نوع )دمینگ(، دو Q برگرفته از جوران و گرینا، چک لیست سه mu فعالیت های کایزن، مجموعۀ چهار دیدگاه طراحی IEEE و … .

این روش، یافتن نکته ها و مطالب را آسان و جذاب میکند. برای مثال، اگر فرد، در مراجعه به بیماری های مدیریت، عدد 7 را به خاطر بیاورد، استفاده از بخش »7 »در فصل 1( مدیریت و معرفت عمومی( »هفت
بیماری کشنده که مدیریت باید درمان کند« و نویسندۀ مشهور آن دمینگ، دشوار نخواهد بود.

راهنمای شناسایی منبع

منبع هر بحث ـ فرد، استاندارد یا وبگاه ـ در زیر عنوان آن آمده است. در برخی نمونه ها به منظور حفظ ساختار کتاب، به ناچار تغییراتی در بیانات اصلی ایجاد شده است. در حالتی که تغییر ایجادشده زیاد بوده است، از عبارت »برگرفته از« استفاده شده است. در برخی نمونه ها منابع با عنوان »اطلاعات عمومی«، »ناشناس« یا »ساختگی« ذکر شده است. در ادامه توضیحی دربارۀ این طبقه بندی ارائه میشود.

1) اطلاعات عمومی

برخی اوقات، بعضی مسائل بسیار آشکار و مهم به نظر میرسد و سالهای سال شناخته شده بوده است، به طوری که کسی منبع آنها را به خاطر نمی آورد، اما از آنها در فرصت های مناسب استفاده میشود. در این صورت، از اصطلاح »اطلاعات عمومی« استفاده شده است.

2) ناشناس

از »ناشناس« برای آغاز مطلب بدون نام استفاده شده که در آنها نام نویسنده ناشناس بوده یا در منبع اولیه ذکر نشده است.

3) ساختگی

در برخی نمونه ها، هنگام تهیۀ مقاله، ارائه یا گزارش و مطالعه و تلخیص نظرات ارائه شده در منابع مختلف، نویسنده نظرات خود را تدوین کرده است. این فرایند خالق، بیانگر ایجاد تغییر در برخی ایده های شناخته شده و اضافه کردن دستورالعمل ها، پیشنهادها و مشاهده های خود نویسنده است. این مطالب به طور کلی متعلق به نویسنده نیست، اما آنها را به هیچ منبع دیگری هم نمیتوان نسبت داد. به همین دلیل از عنوان »ساختگی« استفاده شده است.

پیشگفتار مترجمان

این کتاب ترجمه گزیده ای است از کتاب Quality’s greatest hits : classic wisdom from the leaders of quality، تالیف زیگموند بلوبند (Bluvband Zigmund)که انتشارات ASQ آن را در سال 2002 منتشر کرده است.
ساختار جذاب، مفید و امزنده متاب، اولین عاملی بود که باعث شد ترجمه آن را آغاز کنیم. گذشت 15 سال از زمان انتشار کتاب اصلی، دوباره برای نهایی سازی ترجمه ایجاد کرد. نکات بیان شده در این کتاب، کاملا کاربردی و فارغ از زمان است. همچنین ساختار کتاب به گونه ای است که خواننده می تواند حتی در فرصت های محدود 5 دقیقه ای،براحتی و بدن نیاز به خواندن فصل های پیشین، هر بخشی از کتاب را مطالعه کند.

ترجمه این کتاب با هدف در اخیتار قرار دادن نکات کلیدی و مهم برای مدیران و کارشناسان صنایع کشور انجام شده و مسلما با وجود تلاش های صورت گرفته در راستای ترجمه صحیح، دقیق و روان، خالی از اشکال نیست. همه عزیزانی که این اثر را مطالعه می کنند، می توانند نظرها، پیشنهاد ها و راهنمایی های خود را از طریق آدرس پست الکترونیکی managementbook@yahoo.com با ما درمیان بگذارند.
مصطفی بغدادی، مرضیه شاهرودی، میثم نوروزیان
تابستان 1396


مشخصات کتاب

عنوان: هزار نکته برای مدیران
مولف: زیگموند بلوبند
مترجمان: مصطفی بغدادی…
ناشر: آینده پژوه
تاریخ نشر: آذر 1396
تعداد صفحه: 320
شابک: 978-600-7265-52-9
قطع کتاب: وزیری
نوع جلد: شومیز
وزن: 456 گرم

 

دیدگاه شما