معرفی کتاب خلق رفتارهای ماندگار

معرفی کتاب خلق رفتارهای ماندگار ؛ تبدیل شدن به فردی که دوست دارید باشید – وقتی پای برنامه‌ریزی برای خلق یک عادت مثبت پیش می‌آید، تقریبا همه‌ی ما برنامه‌ریزهای خوبی هستیم؛ اما چرا وقتی زمانِ اجرا می‌رسد، خیلی زود از تصمیم‌مان پا پس می‌کشیم؟ آیا این احساس لحظه‌ای است که توهم خلق رفتارهای جدید را به ما القا می‌کند؟ آیا واقعا خلق رفتارهای جدید سخت و طاقت‌فرسا هستند؟

این‌ها سؤالاتی هستند که مارشال گلدسمیت (Marshall Goldsmith) را به نوشتنِ کتاب خلق رفتارهای ماندگار (ترجمه کتاب Triggers) واداشت؛ کتابی که با راهکارهای عملی سعی دارد تا به شما در ترک عادت‌های بد و منفی کمک کند. مارشال گلدسمیت تجربه‌ی ۴۰ساله‌ی خود از مربی‌گری و مشاوره به کسب‌و‌کارها در این کتاب به کار بسته تا درانتها، نتیجه‌ای مشهور برای خواننده به‌دست بیاید.

پیشنهاد کتاب مشابه

معرفی کتاب کشف شمال حقیقی ؛ چگونه در کوره راه‌ها، مسیر را از نامسیر تشخیص دهیم؟

در ادامه می‌توانید معرفی کتاب خلق رفتارهای ماندگار را مطالعه کنید. این کتاب توسط انتشارات آریانا قلم منتشر شده است.

معرفی کتاب خلق رفتارهای ماندگار

کتاب درباره‌ی محرک‌ها صحبت می‌کند و دلیل عدم پایبندی به برخی رفتارها را همین محرک‌های لحظه‌ای می‌داند که عمدتا از محیط نشئت می‌گیرند. درطول روز احتمالا در معرض محرک‌های پرشماری قرار می‌گیریم که زمینه را برای پشت‌کردن به عادت‌های جدیدمان آماده می‌سازند.

به‌عنوان نمونه، تماشای یک ویدیوی اینستاگرامی درباره‌ی طرز تهیه‌ی همبرگرِ آب‌دار محرک خوبی برای ترک رژیم غذایی اخیرتان است یا هم‌نشینی دوباره با دوستان سیگاری‌تان محرک خوبی برای پشت‌کردن به فرایندِ ترکِ سیگار خواهد بود؛ با‌این‌حال، گلدسمیت باور دارد که نمی‌توان از این محرک‌ها در زندگی روزمره فرار کرد و خواه‌ناخواه در معرض چنین محیط‌ها و بسترهای تحریک‌آمیزی قرار خواهیم گرفت.

گلدسمیت در کتاب خلق رفتارهای ماندگار از این می‌گوید که چگونه با دردست‌گرفتنِ افسار این محرک‌ها و تصمیم‌گیری خردمندانه، هم برنامه‌ریزان خوبی باشیم و هم مجریان خوبی شویم.

محرک‌ها می‌توانند هرچیزی باشند؛ گاهی به‌شکل یک رویداد خود را نشان می‌دهند، گاهی در قالب افراد و گاهی در موقعیت‌های مختلف نمایان می‌شوند. به‌عنوان نمونه، حتی صدای برخورد قطرات باران به زمین نیز می‌تواند برای عده‌ای یک محرک باشد؛ زیرا ممکن است خاطره‌ای مهم را در ذهن تداعی کند. علاوه‌بر این، محرک‌ها به شیوه‌های مختلفی می‌توانند اثرگذار باشند؛ یعنی گاهی می‌توانند مستقیم باشند و گاهی غیرمستقیم، گاهی موردانتظار باشند و گاهی غیرمنتظره، گاهش سازنده باشند و گاهی غیرسازنده و… .

خنده‌ی یک کودک را درنظر بگیرید. این خنده را می‌توان محرک مستقیم دانست؛ زیرا فورا به لب شما هم خنده می‌آورد. در نقطه‌ی مقابل، دیدن یک عکس خانوادگی قدیمی از آنجایی که یک‌سری خاطرات و تصاویر دیگر را نیز در ذهن شما تداعی می‌کند، به‌شکل یک محرک غیرمستقیم عمل خواهد کرد.

بااین‌اوصاف، سؤالی که پیش می‌آید این است که چرا نمی‌توانیم در مقابل این محرک‌ها مقاوت کنیم؟

پاسخ ساده است؛ زیرا همیشه‌ی اوقات ما متوجه این نیستیم که در معرض یک محرک قرار گرفته‌ایم.

تا حالا به محرک‌های محیطی توجه کرده‌اید؟ قرارگیری در یک رستوران گران‌قیمت موجب می‌شود تا مشتریان دیدِ بالا به پایین نسبت‌به پیش‌خدمتان داشته باشند؛ اما درست وقتی که پایشان را از رستوران بیرون می‌گذارند، این دید به حالت عادی و مؤدبانه برمی‌گردد.


در یکی‌از راهکارهای عملی‌ای که نویسنده برای رهایی از این محرک‌ها عنوان می‌کند، می‌خوانیم:

یک عادت رفتاری را برای خود هدف قرار دهید. به‌عنوان مثال، ورزش صبحگاهی! سپس افراد و موقعیت‌های که به شکل مثبت یا منفی روی رسیدن به این هدف روی شما تأثیر می‌گذارند، فهرست کنید. سپس به محرک‌های مثبت دقت کرده و سعی کنید مدام خود را در معرض آن‌ها قرار دهید و از محرک‌های منفی دوری کنید.

نکته‌ی مثبتِ کتاب خلق رفتارهای ماندگار، نگرش واقع‌گرایانه‌اش نسبت‌به پیش‌آمدهای زندگی است. به‌عنوان مثال، نویسنده این دید ایده‌آل‌گرایانه را به مخاطب نمی‌دهد که به محض مواجهه با محیط‌های منفی، فورا محیط را ترک کنید؛ بلکه برعکس، از این می‌گوید که چگونه با پذیرش آن محیط، شرایط را برای خود آسان‌تر سازیم.

تقریبا در نیمه‌ی دوم کتاب شاهد موضوعاتی هستیم که علاوه‌بر افراد عادی، برای اهالی کسب‌و‌کارها نیز صدق می‌کند. برای مثال، در قسمتی از کتاب شاهد طرح این موضوع هستیم که چگونه با داشتنِ یک پوشش ثابت و ساده، می‌توانیم اثرگذاری بهتری در محیط کار داشته باشیم.

باتمامی‌این‌تفاصیل، کلام اصلی کتاب خلق رفتارهای ماندگار این است که باید به محیطمان به‌عنوان یک فضای پر از محرک توجه بیشتری نشان دهیم. شاید در ابتدا با آگاهی از این محرک‌ها، تغییرکردن را سخت و ناشدنی ببینیم؛ اما شناخت محرک‌ها خودبه‌خود پاسخ‌های مناسبی را نیز در وجودمان شکل می‌دهد.


مشخصات کتاب

عنوان: کتاب خلق رفتارهای ماندگار
زیرعنوان: تبدیل شدن به فردی که دوست دارید باشید
عنوان انگلیسی: Triggers
زیر عنوان انگلیسی:
Creating Behavior That Lasts–Becoming the Person You Want to Be
نویسنده: مارشال گلدسمیت، مایک رایتر
مترجم: محسن وارثی
ویراستار: لیلا نبی‌فر
نسخه‌پرداز : کیوان دهقان‌پور
مدیر هنری : مجید زارع
طراح جلد و صفحه‌آرا: محمدرضا چیت‌ساز
تعداد صفحات: 296
شابک: 978-600-7677-76-6


این کتاب را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم:

• آن‌هایی که به‌دنبال این هستند تا رژیم غذایی جدیدشان را به سرانجام برسانند
• افراد خبره‌ای که به‌دنبال انگیزه‌ای برای بهترشدن در کارشان هستند
• مدیرانی که به‌دنبال خلق رفتارهای مثبت و جدیدی در کسب‌و‌کارشان هستند

شما می‌توانید این کتاب را ازطریق لینک زیر مستقیما از انتشارات آریانا قلم تهیه کنید:

خرید کتاب خلق رفتارهای ماندگار

 

دیدگاه خود را درباره‌ی این کتاب با ما و دیگر کاربران به‌اشتراک بگذارید.

 

دیدگاه شما