معرفی فیلم Norma Rae

معرفی فیلم Norma Ra _ فیلم سینمایی Norma Rae به‌کارگردانی Martin Ritt در 40 سال پیش یعنی سال 1358 در گونه درام تولید شده است. در این فیلم خارجی، مبارزه یک زن واقعی و مصمم برای ایجاد تعادل در زندگی خودش را که هم زمان با چالش‌های در زندگی خانوادگی هم درگیر است، را می‌بینیم. نورما نتیجه تلاش‌های خودش را برای رسیدن به قله و بهبود شرایط کار در کارخانه نساجی پس می‌گیرید…

بهترین نکته در خصوص رهبری این است که شما از ابتدا رهبر نیستید و باید به آن جایگاه برسید و در واقع، همیشه در حال تلاش کردن برای رسیدن به جایگاهی هستید که انتظار آن را می‌کشید. «نورما ری» (فیلد) هم مثل پدر و مادرش در کارخانه نساجی شهر جنوبی زادگاهش کار می‌کند. اما برخلاف انان با شرایط کار کنار نیامده، هرچند که اعتراض‌های گه کاهش – مثلاً در موردکر شدن مادش بر اثر کار کردن در کنار دستگاه بافندگی – به جائی نمی‌رسد.

داستان فیلم Norma Rae

«نورما» که پس از مرگ شوهرش در یک زد و خورد مستانه، سرپرستی دخترش را برعهده دارد و از محبوب‌های متعددش صاحب پسری هم شده، پیشنهاد کار در سمت بازرس را که دست‌مزد بیشتری دارد، می‌پذیرد. با این همه، وقتی می‌فهمد این شغل باجی برای ساکت کردن او و سرکوب کارگران ضعیف‌تر بوده، خشمگین به سر کار قبلی‌اش کنار دستگاه بافندگی برمی‌گردد.

در همین بین، دوستی‌اش با «روبن» (لیبمن)، که از نیویورک آمده، توجه «نورما» را به تلاش‌های او برای تشکیل یک اتحادیه کارگری جلب می‌کند و پیشنهاد ازدواج «سانی وبستر» (بریجز) – همکار سابقش را که با داشتن یک دختر از همسرش جدا شده – می‌پذیرد. «نورما» به اتحادیه می‌پیوندد، و «روبن» تازه دارد به ارزش‌های او پی می‌برد که با اعتراض رؤسای اتحادیه مواجه می‌شود که همکاری او با زنی نه چندان خوش‌نام را در این شهر کوچک و مذهبی نمی‌پسندند.

وقتی مدیریت کارخانه اعلام می‌کند که اتحادیه در سلطه سیاهان قرار گرفته، یکی از کارگران سیاه پوست مضروب می‌شود و «نورما» قد علم می‌کند تا پای جای پای «روبن» بگذارد. اعضای اتحادیه با کمی تأخیر از او حمایت می‌کنند و اخراجش منتفی می‌شود، اما دستگیرش می‌کنند. پس از این تجربه تلخ «نورما» با ضمانت «روبن» آزاد می‌شود.

حالا از قبل هم مصمم‌تر شده است؛ و «سانی» هم که مدام از بی‌توجهی او به خانواده شکایت می‌کرده، بالاخره می‌پذیرد که او زنی آزاد و مستقل شده است. سرانجام مدیریت کارخانه مجبور می‌شود اتحادیه را به رسمیت بشناسد و «روبن» می‌رود، در حالی که می‌داند «نورما ری» می‌تواند روی پای خودش بایستد.

نتیجه گیری فیلم Norma Rae

نورما ری فیلم به هر حال دل‌گرم کننده‌ای است. می‌کوشد نشان دهد که یک زن کارگر معمولی و بی‌ادعا چگونه می‌تواند برتر از همه باشد. مشکل اینجاست که هرگاه شخصیت‌ها درگیر مسائل سیاسی و بحث جدی می‌شوند، فیلم نامه‌ یا به سراغ حرف‌های قلنبه سلنبه می‌رود یا راه حل‌های ملودراماتیک.

وقتی هیچ رویداد مهمی اتفاق نمی‌افتد علاقه ریت به شخصیت‌پردازی و دید قوی‌اش نسبت به محیط، جذابیت خاصی خلق می‌کند. با این حال پیام‌گرائی فیلم، ساده‌انگارانه و توخالی است و بیشترین جلوه‌اش در صحنه اوج فیلم است: جائی که «نورما ری»، بچه‌های خواب‌آلودش را بیدار می‌کند، خبر زندانی شدنش را به آنان می‌دهد و از آینده و آرمان خویش سخن می‌گوید.

بازیگران فیلم Norma Rae

بازیگران فیلم Norma Rae چه کسانی هستند؟ در Norma Rae بازیگرانی چون سالی فیلد، بیوهانکز بریجز، Ron Leibman، پت هینگل، Barbara Baxley، Gail Strickland و مورگان پاول به ایفای نقش و بازیگری پرداخته‌اند. در فیلم Norma Rae حدود 15 بازیگر جلوی دوربین رفته‌اند که از نظر تعداد بازیگران می‌توان Norma Rae را یک اثر پربازیگر عنوان کرد. از این‌لحاظ کارگردانی فیلم Norma Rae باتوجه به بازی گرفتن از این تعداد بازیگر و مدیریت آنها کار بسیار دشواری بوده است؛ باید بررسی کرد آیا Martin Ritt به‌عنوان کارگردان و به‌عنوان بازیگردان و همچنین تیم بازیگری Norma Rae توانسته‌اند در این زمینه موفق باشند و بازی‌های درخشانی را نمایش دهند؟

از دیگر بازیگران فیلم Norma Rae می‌توان به Robert Broyles، John Calvin، Booth Colman، Lee de Broux، James Luisi، Vernon Weddle، Gilbert Green و Bob Minor اشاره کرد.
متوسط سن بازیگران Norma Rae براساس میزان سنی که از آنها در دایرهالمعارف آنلاین سینما و تلویزیون یعنی منظوم ثبت شده، 77 سال است که نشان می‌دهد بازیگران Norma Rae عمدتا از نظر سنی افرادی پیر و باتجربه هستند.

کارنامه فعالیت کارگردان و بازیگران فیلم Norma Rae

از نظر تاریخچه فعالیت کارگردان و بازیگران فیلم Norma Rae نیز آمارها و نکات جذابی را می‌توان بیان کرد. براساس آمارها فیلم Norma Rae به طور متوسط فعالیت 5ام بازیگران این اثر است. براساس امتیاز مردم فیلم Norma Rae یکی از 4 اثر شاخص سالی فیلد، Ron Leibman، Barbara Baxley، Gail Strickland، James Luisi و Bob Minor در حرفه بازیگری محسوب می‌شود.
همچنین براساس امتیاز مردم فیلم Norma Rae بدترین اثر John Calvin در حرفه بازیگری محسوب می‌شود.

3 تن از بازیگران Norma Rae، اولین فعالیت جدی بازیگری خود را در این اثر تجربه کرده‌اند، در واقع در Norma Rae 3 فیلم اولی بوده‌اند: Robert Broyles، John Calvin و Vernon Weddle.
همچنین Martin Ritt کارگردان Norma Rae اولین همکاری خود با بازیگرانی چون بیوهانکز بریجز، Ron Leibman، پت هینگل، Barbara Baxley، Gail Strickland، مورگان پاول، Booth Colman، Lee de Broux، James Luisi، Gilbert Green و Bob Minor را در این اثر تجربه کرده است.

در میان بازیگران Norma Rae نیز 105 همکاریِ اول رخ داده، به‌عبارت دیگر در این فیلم میان هر یک از 15 بازیگر با یکدیگر یک رابطه همکاری شکل گرفته که 105 همکاری برای اولین‌مرتبه در Norma Rae رخ داده است. مانند: سالی فیلد و بیوهانکز بریجز، Ron Leibman و پت هینگل، Barbara Baxley و Gail Strickland، مورگان پاول و Robert Broyles، John Calvin و Booth Colman.

آیا می‌دانید کدام هنرمندان فیلم Norma Rae فوت‌کرده‌اند؟ از میان عوامل و بازیگران فیلم Norma Rae، 9 نفر به دیار باقی سفر کرده‌اند و دیگر در میان ما نیستند: شادروان Irving Ravetch، Martin Ritt، مورگان پاول، Barbara Baxley، James Luisi، Robert Broyles، Booth Colman، Gilbert Green و پت هینگل.

عوامل فیلم Norma Rae

در مجموع بیش از 18 نفر در تولید فیلم Norma Rae نقش داشته‌اند و هر یک از آنها در منظوم یک صفحه اختصاصی دارند.

اطلاعات فیلم Norma Rae

سال تولید : ۱۹۷۹
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : فاکس قرن بیستم
کارگردان : مارتین ریت.
فیلمنامه‌نویس : اروینگ راوچ و هاری‌یت فرانک جونیر.
فیلمبردار : جان آلونزو.
آهنگساز(موسیقی متن) : دیوید شایر.
هنرپیشگان : سالی فیلد، بو بریجز، ران لیبمن، پت هینگل، باربارا باکسلی و گیل استریکلند.
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۴ دقیقه.

دیدگاه شما