معرفی فیلم ۱۲ مرد خشمگین

معرفی فیلم ۱۲ مرد خشمگین _ این فیلم درام دادگاهی، ممکن است مدیریت را به روشی که شما انتظار آن را دارید، به شما یاد ندهد. با این حال چیزهای زیادی برای یاد گرفتن در این فیلم وجود دارد که قابل توجه هست. در واقع، این فیلم تا حد زیادی بر ویژگی‌های اصلی تاکید دارد که رهبران اساسا باید به آن‌ها واقف باشند. مواردی مانند قناعت، تصمیم گیری گروهی و ایجاد یک هارمونی و هماهنگی.

۱۲فیلم مرد خشمگین (12 Angry Men) موفق به کسب نمره ۸٫۹ از سایت imdb شده و همین امتیاز بالا سبب شده که به عنوان پنجمین فیلم برتر تاریخ از نگاه این سایت لقب گیرد! فیلم ۱۲ مرد خشمگین محصول سال ۱۹۵۷ از کشور آمریکاست.

کارگردان ۱۲فیلم مرد خشمگین

این فیلم نخستین تجربه‌ی سینمایی کارگردانش، سیدنی لومت، بوده است. Sidney Lumet در طول زندگی‌اش چیزی در حدود پنجاه فیلم کارگردانی کرد که فیلم مشهور و الهام بخش “بعد از ظهر سگی” نیز یکی از آن هاست. او ۴ بار نامزد جایزه‌ی اسکار شد و به گفته‌ی دانشنامه‌ی هالیوود یکی از پرکارترین و فعال ترین کارگردانان سینمای دوران مدرن است.

شاید باورنکردنی به نظر برسد ولی میانگین ساخته‌های او از سال ۱۳۵۷ یعنی سال تولید ۱۲ Angry Men “دوازده مرد خشمگین”، به بعد بیش از یک فیلم در سال بوده است. آنچه که این رقم را خاص می‌کند کیفیت منحصر به فرد او در فیلم سازی بوده است.

هنری فوندا پس از دیدن فیلم به سیدنی لومت گفت که “فیلم با شکوهی ساخته ای.” و در ادامه همیشه گفته است که ۱۲ Angry Men دوازده مرد خشمگین بهترین فیلمی است که در تمام زندگیش تهیه کرده است.

هنری فوندا Henry Fonda بازیگر مطرح سینما، وکه تهیه کنندگی فیلم ۱۲فیلم مرد خشمگین ترغیب شد و با وجود شکستی که این فیلم در فروش گیشه داشت و اینکه حتی نتوانست سرمایه‌ی اولیه‌ی هنری فوندا را به او بازگرداند همواره نزد او دارای احترام بسیاری بود.

این فیلم بلاشک یکی از به یادماندنی‌ترین و منحصر به فرد‌ترین‌ها در نوع خودش است. کمتر فیلم بازی پیدا می‌شود که حداقل یک بار این فیلم را ندیده باشد. نکته‌ی جالب این است که تمام جریان فیلم منهای دو تا سه دقیقه، تنها در یک لوکیشن اتفاق می‌افتد که آن، اتاقی نسبتا کوچک است. لازم به ذکر است که مدت زمان فیلم تنها نود و شش دقیقه می‌باشد.

تلاشی برای انتخاب مرگ یا زندگی

به راستی چقدر حس رهایی پایان فیلم می‌چسبد. باران گویی فضا را از هرگونه گمراهی و ابهام شسته است. اعضای هیئت منصفه یکی یکی از ساختمان دادگاه بیرون می‌آیند درحالی‌که تبدیل به آدم بهتری شده‌اند. ما نیز از سنگینی یک قضاوت پر چالش رهایی یافته‌ایم. دست دادن هنری فوندا با اولین حامی پیر خود، دست دادن دو نسل به یکدیگر است.

جالب است که این افرادِ مسن بودند که به جوان‌تر‌ها اعتماد کردند و درنهایت تسلیم اثباتشان شدند. الگوی طی شده در اتاق ۱۲ مرد خشمگین را باید بارها و بارها مورد بررسی قرار داد، شاید که در نبرد‌های زیادی به کار آید…شاید بتوان گفت که این فیلم، اثریست که بتواند جهان را به‌جای بهتری برای زندگی تبدیل کند…

دیدگاه شما