کتاب کارآموزی در محیط کار

کتاب کارآموزی در محیط کار _ این کتاب جیبی The Mentoring Pocketbook حاوی توصیه‌ها و روش‌ها و روش‌های به حداکثر رساندن سود از طریق کارآموزی و جریان کاملا موثر در توسعه منابع انسانی است.


مقدمه مترجم

یکی از شیوه های جدید در سازمان های مدرن به منظور توسعه افراد تازه وارد، خود استفاده از روش های رسمی و غیر رسمی کارآموزی می باشد که البته سهم بسزایی در آشنا ساختن آنان نسبت به محیط جدیدشان که احساس غریبگی به آنان می کنند، دارد. همچنین این روش در توسعه مهارت ها و ارتقا کیفی دانش علمی افراد به عنوان بخشی از برنامه توسعه منابع انسانی، در جهت برآورده ساختن انتظارات سازمان از عملکرد کارمندان تازه استخدام شده و بی تجربه صورت می گیرد. البته این موضوع یک طرفه نیست و می توان مقیاس و محکی در دست این دسته از کارمندان برای انجام ارزیابی خود نسبت به سازمان جدیدشان به حساب آید.

البته باید اذعان داشت که رابطه کارآموزی فقط بطور رسمی و غیررسمی در سازمان ها یافت نمی شود، بلکه آن را می توان در مقاطع و وضعیت های مختلف از جمله در زندگی خصوصی مان مشاهده نمود.

همه ما به نوعی به یک راهنما در زندگی محتاج هستیم. هیچ کس از این استثنا برخوردار نیست. شاید خود راهنمایان ما از مشورت و رایزنی افراد خردمندتر سود جویند. بنابراین، رابطه کارآموزی بسیار گسترده و متنوع اسن و شامل تک تک افراد جامعه در وضعیت های مختلف زندگی آنان می شود.

در هر صورت، در هر رابطه کارآموزی می توان به دودسته از افراد که ایفاگر یک نقش در آن هستند، اشاره نمود. دسته اول، کارآموز یا فرد خواهان مشورت است که در مقابل دسته دیگر که موسوم به راهنمای آموزشی می باشد قرار می گیرد و از تجارب وی استفاده می کند.

بنابراین هر دو دسته در ایجاد این رابطه نقش دارند. بطور خلاصه، مفهوم کارآموزی و سیع تر از مفاهیم دیگر همچون مشاوره، تعلیم و تربیت است و آنها را در بر می گیرد. کارآموزی در واقع به جنبه های خصوصی تر زندگی افراد و ایجاد یک رابطه عاطفی و چتر حمایت توجه دارد و رُکن اصلی کارآموزی، یادگیری عملی می باشد.

و بالاخره این که شیوه نگارش این کتاب جیبی دور از هرگونه مقدمه چینی طولانی و خسته کننده برای هر مبحث می باشد و به گونه ای طراحی شده که به آسانی می توانید از آن استفاده نمایید و با بطور دلخواه آم را مطالعه کنید.

عبدالناصر کرکه آبادی


 

 

کارآموزی فرایندی است که در آن یک شخص کاملا مجرب و با مهارت به عنوان یک الگوی نقش دهنده به شخص کم تجربه و کم مهارت به منظور ارتقا توسعه حرفه ای و فردی او آموزش، تشویق، مشورت و مودّت ارائه می دهد.
در واقع، وظایف کارآموزی در متن یک رابطه با دوام و بین راهنمای آموزشی و کارآموز ایفا می گردند.

“یک محقق کارآموزی”


 

مشخصات کتاب

عنوان: کارآموزی در محیط کار
عنوان اصلی: .The mentoring pocketbook
مؤلفان: ریچارد اسمیت، باب گاروی، جف آلرد
ناشر: شرکت انستیتو ایز ایران
مترجم: عبدالناصر کرکه‌آبادی
زبان: فارسی
رده‌بندی دیویی: 658.3124
سال چاپ: 1388
نوبت چاپ: 3
تیراژ: 2000 نسخه
تعداد صفحات: 96
قطع و نوع جلد: بیاضی (شومیز)
شابک: 9789647249690

دیدگاه شما