مشاوره بازاریابی چیست؟

مشاوره بازاریابی چیست؟ _ در سال های اخیر بدلیل رقباتی شدن اکثر بازارها در ایران و ورود رقبای کوچک و بزرگ داخلی و خارجی به میدان تولید، تجارت و خدمات، بازار ایران تا حدودی تبدیل به یک بازار رقابتی شده است و در این میدان تقریباً هیچ کسب و کاری تنها و بدون رقیب نیست .

در این فضا ،‌توجه جدی به علم بازاریابی برای تمام شرکتها یک امر ضروریست و کسانیکه در این مورد غفلت کنند بسرعت میدان را بنفع رقبا از دست خواهند داد . از آنجائیکه بازاریابی مانند بسیاری از دانش های دیگر امروز امری تخصصی شده است اتکای مدیران شرکت ها به روش های سنتی گذشته و پیروی از تجربه های قبلی کافی نیست و باید به ملاحضه عوض شدن شرایط رقابت ،‌از شیوه های جدید بازاریابی استفاده نمود .

این مطالب برای شرکت های جدید و نوپا که بتازگی قصد ورود به بازار را دارند بسیار بااهمیت تر است. از آنجائیکه امروزه مدیران شرکت ها و کارآفرینان نیاز به دانش ، مهارت و تخصص بازاریابی در بکار بستن این شیوه ها را بیش از گذشته احساس می کنند استفاده از خدمات یک مشاور بازاریابی کاملاً بدیهی بنظر می رسد ولی متأسفانه در کشورمان حرفه مشاوره بازاریابی بخوبی شناخته شده نیست.

برخی ، مشاوره بازاریابی را به معنی مشاوره با تیم بازاریابی شرکت و استفاده از نظرات آنها می دانند . برخی دیگر مشاور بازاریابی را در حد یک مدیر بازاریابی می دانند و فکر می کنند اگر یک مدیر بازاریابی خوب استخدام کنند در واقع یک مشاور بازاریابی هم دارند. عده ای هم فکر می کنند مشاوره بازاریابی بمعنی خواندن چند کتاب در این زمینه و شرکت در دوره های بازاریابی است .

مشاور بازاریابی

در بهترین حالت بعضی ها مشاور بازاریابی را با اساتید دانش بازاریابی اشتباه می گیرند و استفاده از توصیه های آنها را بمعنی مشاوره می دانند در حالیکه یک مشاور بازاریابی خیلی برتر از این موارد است .و آن به این دلیل است که مشاور بازاریابی فقط تحصیلات و اندوخته اکادمیک ندارد و تجربه فعالیت های اجرایی ، نقش مربی گری، مشکل شناسی، رفع مشکل و بسیاری از مهارت های دیگر را بعهده دارد.

زمانی که شما قصد تصمیم‌گیری درباره رویکردهای بازاریابی دیجیتال خود را دارید، وقتی که به مشکلی در پیاده‌سازی ابزارهای بازاریابی خود برخورد کرده‌اید، یا اصلاً می‌خواهید کمی بهتر مسیر دیجیتالی که پیش رویتان است را بشناسید، آن وقت است که خدمات مشاوره نوین می‌تواند برای شما مناسب باشد.

مشاور بازاریابی و تبلیغات ، مشاوره مارکتینگ ، مشاور بازاریابی و فروش و همچنین مشاور بازاریابی و برندینگ به صورت یکپارچه و عملیاتی توسط تیم مشاورین و سیستم برنامه ریزی بازاریابی و فروش سیستماتیک ارائه می گردد. به عنوان مثال آنچه از اطلاعات و برنامه های مشاور بازاریابی و تبلیغات پشتیبانی می نماید، تاثیرگذاری بر روی شاخص های موثر در خرید مشتریان می باشد که بر اساس تحقیقات بازاریابی شناسایی می گردند. بدین ترتیب کلیه برنامه ها بصورت سیستماتیک پیاده سازی و عملیاتی شده و به کمک فرمهای از پیش تعیین شده، قابل ارزیابی و اندازه گیری می باشند.

مشاوره بازاریابی در واقع خدماتی است که در کوتاه مدت وضعیت فروش شرکت ها را تحت تأثیر قرار می دهد و علاوه بر برنامه ریزی های میان مدت و استراتژی بازاریابی از سوی مشاور بازاریابی به شرکت ها ارائه می گردد. مشاوره فروش و بازاریابی و برندینگ اگر به صورت یکپارچه ارائه نگردد، موجب بی نظمی و نارضایتی مدیران، پرسنل و مشتریان شرکت ها می گردد. مشاوره فروش در قالب آموزش بازاریابی و تکنیک های تجربی بر اساس شرایط و وضعیت فروش شرکت ارائه می گردند.

برای درک بهتر حیطه فعالیت دانش مدیریت بازاریابی برخی از زیر مجموعه ها این حوزه بیان می گردد: تحقیقات بازار، مدیریت فروش، مهارت های فروش، بازاریابی استراتژیک، مدیریت برند، فعالیت های پیشبرد فروش، تبلیغات، مدیریت ارتباط با مشتریان CRM، بازاریابی اینترنتی، بازاریابی در شبکه های اجتماعی، مدیریت محصول، قیمت گذاری، معرفی محصولات جدید در سمینار، مدیریت خدمات، برنامه ریزی، اندازه گیری و شناخت رضایت مشتریان از خدمات و محصولات و …. مثال هایی از احساس نیاز به مشاور

انواع مشاوره بازاریابی

مشاور بازاریابی (مارکتینگ) آنلاین Online Marketing Consultant
مشاور بازاریابی (مارکتینگ) بین الملل International Marketing Consultant
مشاور بازاریابی (مارکتینگ) جهانی (معمولا بیش از دو کشور) Global Marketing Consultant
مشاور بازاریابی اینترنتی (مشاور دیجیتال مارکتینگ) Digital Marketing Consultant
مشاور بازاریابی (مشاور مارکتینگ) علمی Scientific Marketing Consultant
مشاوری بازاریابی (مشاور مارکتینگ) از طریق رسانه های اجتماعی Social Media Marketing Consultant
مشاور بازاریابی (مارکتینگ) محتوایی – نوشتن محتوی تبلیغاتی Content Marketing Consultant
مشاور بازاریابی (مارکتینگ)- تبلیغات چاپی یا تلویزیونی Press & Media
مشاور بازاریابی (مارکتینگ)- روابط عمومی PR – marketing Consultant (Public Relations)
مشاور بازاریابی (مارکتینگ) از طریق مدیریت برند و برندسازی (خلق برند) Branding and Marketing Consultant
مشاور بازاریابی چریکی Guerilla Marketing Consultant
مشاور بازاریابی (مارکتینگ) خیابانی و میدانی
مشاور بازاریابی (مارکتینگ) مستقیم Direct Marketing Consultant
مشاور بازاریابی (مشاور مارکتینگ) خرید و بسته بندی Packaging and Buying Behavior
مشاور بازاریابی (مارکتینگ) از طریق افزایش رضایت و تجربه خوب مشتری Customer Satisfaction
مشاور بازاریابی (مارکتینگ) بر اساس داده های دریافتی آنالیز شده بازار Data Driven Marketing

مشاوره بازاریابی

اگر کسب و کاری با راهبردهای بازاریابی خود دچار مشکل شده باشد، می تواند از کمک و همکاری یک شرکت مشاوره مدیریت کسب و کار بهره مند شود. این شرکت می تواند به ایجاد تکنیک های بازاریابی که موثر بودن آنها اثبات شده، به همراه تکنیک هایی براساس صنعتی که کسب و کار در آن مشغول به فعالیت بوده و بازار هدف آن کمک کند. این راهبردها نه تنها به جذب مشتری های جدید کمک می کنند، بلکه مشتری های پیشین را نیز حفظ خواهند کرد.

همچنین، برای کسب و کارهایی که یک نشان تجاری ایجاد می کنند، خدمات مشاوره مدیریت کسب و کار سودمند خواهد بود. شرکت مشاوره می تواند در انتخاب یک نام مناسب، خلق یک لوگوی چشمگیر، ارائه یک شعار تبلیغاتی و موارد بسیار دیگر کمک کند. اگر کسب و کاری تا پیش از این دارای نشان تجاری باشد، شرکت مشاوره می تواند به ارتقای آن کمک کند. در بسیاری از موارد، دریافت خدمات برای کمک به توسعه یک نشان تجاری می تواند یکی از موثرترین سرمایه گذاری های انجام شده از سوی یک کسب و کار محسوب شود.

برای کسب و کارهایی که در زمینه فروش فعال هستند، استفاده از خدمات یک شرکت مشاوره مدیریت کسب و کار می تواند به ارتقای جایگاه و پیشتازی آنها در بازار منجر شود. در بسیاری موارد، خدمات دریافت شده از شرکت مشاوره یکی از عوامل کلیدی در پس زمینه فروش موفق یک کسب و کار بوده است. شرکت مشاوره می تواند به یک کسب و کار نه تنها چگونگی پیشتازی در بازار، بلکه چگونگی بستن قرارداد و معامله را نیز نشان دهد. در بسیاری موارد، آنها تکنیک هایی را به یک کسب و کار ارائه می کنند که ممکن است هیچ گاه به ذهن صاحب کسب و کار خطور نکرده و به آنها توجه ای نکند.

دیدگاه‌ها

27 اردیبهشت 1400 - 22:01
مدل های بازاریابی – گروه مشاور مدیریت علی آزاد

[…] برای شناخته شدن بیشتر و ارائه خدماتشان احتیاج به یک استراتژی بازاریابی مشخص دارند و تدوین یک استراتژی اصولی و کاربردی نیاز به […]

دیدگاه شما