انواع مشاوره در حوزه‌‌های مختلف کسب و‌کار

انواع مشاوره در حوزه‌‌های مختلف کسب و‌کار _ مشاوره می‌تواند در تمامی امور کاری و تجاری و موارد قانونی زندگی افراد به کار آید. البته به دلیل تخصصی شدن امور، مشاوره نیز ممکن است به تناسب تفاوت امور و مسائل، تخصصی شود و هر مشاوری در زمینه خاصی که تبحر لازم را دارد، به مشاوره بپردازد. ما شما را با مهم‌ترین حوزه‌های مشاوره آشنا می‌کنیم.

مشاور کسب‌وکار

شاید از خودتان بپرسید که یک مشاور کسب و کار چه کمکی می‌تواند به شرکت‌های کوچک کند؟ آیا استارتاپ‌های بزرگ فقط به مشاور نیاز دارند؟ در هر کسب و کاری یک سری مشکلات وجود دارند که به صورت خواسته یا ناخواسته مانع تحقق اهداف شرکت‌ها می‌شوند. گاهی صاحبان شرکت‌ها از این مشکلات آگاهند و گاهی خیر. اما نکته مهم در استخدام مشاور این است که با کمک او می‌توانید مشکلات مبهم در استارتاپ را شناسایی کرده و برای آن به دنبال راه حل‌های موثر و قطعی باشید. کمک گرفتن از مشاوره کسب و کار یعنی بهره‌مندی از دانش تخصصی با هزینه‌ای مقرون به صرفه.

مشاور کسب و کار یک متخصص خارجی است که او برای حل مشکلات داخلی استارتاپ‌تان استخدام می‌کنید. همینطور یک مشاور خوب؛ منبعی عالی از دانش، مهارت و تجربه است که فرآیندها و وضعیت کسب و کارها را بهبود می‌بخشد.

برخلاف کارمندان داخلی شرکت، مشاوران اغلب به صورت مستقل و پروژه‌ای یا دورکاری فعالیت می‌کنند.

البته ممکن است برخی از آنها به صورت گروهی فعالیت ‌کنند (تیم خودشان را دارند) که در این صورت شامل یک مدیر پروژه و دو تحلیلگر هستند. برای جلوگیری از هر گونه سوءاستفاده و صرفه جویی در زمان و هزینه استخدام مشاوره کسب و کار، بهتر است در ابتدای همکاریتان قرارداد مشاوره کسب و کار تنظیم کنید. این مشاوره می‌تواند در زمینه بازاریابی، توسعه فروش، گسترش تجارت یا حتی پیشرفت در اجرای ایده‌ها باشد. به این ترتیب می‌توان فرآیندها را در قرارداد مشاوره کسب و کار به سه بخش اصلی تقسیم کرد:

تعیین اولویت‌های اولیه کاری، پارامترها و مسئولیت‌های مورد توافقین طرفین قرارداد
کشف مشکلات احتمالی در کسب و کار، تحقیق و ارائه راه حل‌های نهایی و موثر که باعث تکمیل پروژه شود.
همکاری‌های بیشتر که با توافق مشاور کسب و کار می‌تواند شامل فاز اجرایی توصیه‌ها و راهنمایی‌های مراحل قبل باشد.


مشاوره مدیریت در کسب‌وکار

مشاوره مدیریت یکی از انواع مشاوره‌های پرکاربرد در زمینه کسب‌وکارها می‌باشد. حتما تا به حال شنیده‌اید که برای انجام و یا شروع هر کاری باید مشورت کرد؛ بدون شک استفاده از تجربیات و تخصص دیگران برای ما در هر کاری بسیار مفید خواهد بود، حتّی اگر در آن کار تجربه و مهارت داشته باشیم. به عبارت دیگر بهترین راه استفاده از دانسته‌های ارزشمند دیگران در هر زمینه‌ای، مشورت گرفتن است.

وقتی مدیر یک پروژه، کارخانه، شرکت تجاری و یا هر سازمانی هستیم، باید از صاحبان مهارت در زمینه مورد نظر کمک بگیریم تا به موفقیت لازم دست پیدا کنیم.

در حقیقت مشاور مدیریت به شرکت یا سازمان مورد نظر کمک می‌کنند تا مسائل خود را حل کرده و برای رسیدن به اهداف خود روش‌های بهتری را به کار بگیرند. روش‌های پیشنهادی مشاوران یقینا پیش از این در موقعیّتی مشابه و حتی در سطوح بین‌المللی استفاده شده و به نتیجه مطلوب رسیده‌اند. در یک کسب و کار موفق حتّی اگر دچار بحران هم نباشد، مهم است که از یک مشاور کاردان برای بهبود وضعیت کار استفاده شود.
از مهم‌ترین و ضروری‌ترین اقداماتی که باید قبل از استخدام یک مشاور مدیریت انجام دهید این است که نمونه قرارداد مشاوره مدیریت را حتما تهیه کنید.


مشاور حسابداری مالیاتی

در عصر دیجیتال، دو ویژگی استقلال و دسترسی‌پذیری در حال تبدیل شدن به بخشی از فرهنگ وجودی استارتاپ‌ها هستند. هر روزه بسیاری از کسب و کارهای کوچک و اینترنتی رشد می‌کنند و بر تعداد مشاغل دورکاری و صاحبان خدمات آنلاین اضافه می‌شود. به همین جهت برخی از باورهای سنتی در مورد وجود مشاور مالی شخصی در کسب و کارها به چالش کشیده شده است. شاید شما هم تصور کنید که کسب و کارهای کوچک دیگر نیازی به مشاور حسابداری مالیاتی ندارند.

اثربخشی مشاور حسابداری مالیاتی در کسب و کار رابطه مستقیمی با تیم داخلی آن دارد. چون اگر بخش‌های داخلی یک شرکت یا استارتاپ کارهایشان را به درستی انجام ندهند، وجود متخصص و مشاور مالیاتی شرکت تنها اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند. با این حال تمامی کسب و کارهایی که در حال رشد و توسه سریع هستند به یک مشاور مالی شخصی نیاز دارند. در این مطلب قصد داریم در مورد مزایای حضور مشاور حسابداری مالیاتی در کسب و کارها صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

برخی از استدلال‌ها و مزایای وجود مشاور مالی شخصی در کسب و کارهای کوچک را معرفی می‌کنیم؛ تا بتوانید با دیدی بازتر در مورد تاثیرگذاری یا عدم نیاز به مشاور مالیاتی در کسب و کارتان تصمیم بگیرید:

گرفتن مشورت تخصصی
مشاور مالی یک مربی ارزشمند است
صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها
تمرکز بیشتر روی هدف اصلی کسب و کار
فرصتی برای تغییر
مشاور حسابداری مالیاتی؛ نگهبان سرمایه است
مشاور مالیاتی شرکت فقط برای رسیدگی به پول و سرمایه نیست!


مشاور بازاریابی و فروش

مشاور بازاریابی روی روش‌های بازاریابی و اطلاعات مربوط به کسب و کار تحقیق می‌کند. در عین حال رویکردهای موفقیت آمیز در تبلیغات، ارائه برند و مارک تجاری، کانال‌ها و رسانه‌های مناسب تبلیغات و سایر اطلاعات را جمع آوری کرده و استراتژی‌های بازاریابی برای محصولات و خدمات مختلف را مشخص می‌کند. از سایر ویژگی‌ها و وظایف مشاور بازاریابی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مشاور می‌تواند به صورت مستقل و پاره وقت یا بخشی از کارمندان شرکت (به صورت مستمر) فعالیت کند و اطلاعات لازم برای بازاریابی را به کسب و کارها ارائه نماید.
اطلاعاتی مرتبط با بازار کسب و کار، رویکردها، نتایج فروش و همینطور محصولات و خدمات کسب و کار را جستجو می‌کند.
جزئیات محصولات یا خدمات پیشنهادی رقبا، سهم بازار، نحوه قیمت گذاری و روش‌های تبلیغات را تجزیه و تحلیل می‌کند.
متناسب با اطلاعات بدست آمده در تحقیقاتش گزارش‌های مفصل و کاملی را برای ایجاد راهبردهای بازاریابی تهیه کرده و سپس بر همین اساس استراتژی‌های بازاریابی را تدوین می‌کند.
مشاور بازاریابی متناسب با اهداف فروش مورد نظر در کسب و کار، روش‌های خاص بازاریابی و هزینه‌های آن را تعیین کرده و به کسب و کارها کمک می‌کند تا بر اساس میزان بودجه خود روش‌های معرفی و فرصت‌های تبلیغاتی موثری را انتخاب کنند.
مشاور بازاریابی به کسب و کارها کمک می‌کند تا با ارائه محصولات و خدمات جدید سهم محصول یا خدمات خود را در بازار‌های جدید افزایش دهند.
فروش و بازخوردهای کسب و کار را ردیابی کرده و در صورت نیاز استراتژی‌های بازاریابی را تنظیم می‌کند. همچنین به مدیران شرکت کمک می‌کند تا برند خود را به صورت متمرکز برای هر محصول یا خدمات به بازار معرفی کنند.
با توجه به نکاتی که گفته شد وظایف مشاور بازاریابی و فروش برای کسب و کارها ارزشمند هستند زیرا؛ به تعیین استراتژی‌های کوتاه مدت، بلند مدت و اهداف شرکت کمک می‌کنند. همینطور رقبا و بازارها را بررسی و تحلیل کرده و تکنیک‌های جدیدی برای فروش، تبلیغات و عرضه محصولات و خدمات ارائه می‌نمایند. ولی تمامی این موارد تا زمانی که به صورت روشن و عینی روی قرارداد مشاوره درج نشوند، فاقد ارزش قانونی و حقوقی هستند.

به همین دلیل بهتر است برای صرفه جویی در زمان طرفین، شفاف سازی وظایف و مسئولیت‌ها و تعیین تعهدات حتما یک قرارداد مشاوره بازاریابی یا فروش بنویسید.


مشاور روان‌شناسی

امروزه به دنیای تجارت و کسب‌وکارها اصول تازه­‌ای راه یافته است که لزوماً از جنس اصول اقتصادی و تجاری نیستند. به بیان دیگر اکنون تجارت، علمی است که از علوم مختلف برای افزایش سود و توسعه مالی استفاده می‌کند. در این میان علم روان­شناسی به دلیل آموزه‌های راه‌گشای خود نقش مهمی را ایفا می‌کند؛ تا حدی که بسیاری از شرکت‌های کوچک و بزرگ جهان در کنار مشاوران مالی و حقوقی به استخدام مشاوران روانشناسی که به مشاوران صنعتی و سازمانی معروف هستند، روی آورده‌اند.

شاید در نگاه اول لزوم وجود مشاوره روانشناسی در کنار کسب­‌وکار شما عجیب جلوه کند اما در فضای تجارت نوین، روانشناسی علمی است هم‌­ردیف علم اقتصاد که برای کسب‌­وکار شما ضروری است. نمونه‌­های متعددی را می‌­توان از تاثیر روانشناسی بر رشد و توسعه کسب­‌وکارها نام برد. روانشناسی در زمینه‌های مختلفی مانند مذاکرات کاری و تجاری، ارتباط با کارمندان، استخدام نیروی انسانی، بازاریابی، تبلیغات و فروش و… می­‌تواند به کسب‌­وکار شما کمک کند. در ادامه به برخی از کاربردهای یک مشاور روانشناسی در کسب­‌وکار شما اشاره می­‌کنیم:

مذاکره و بازاریابی
افزایش بهره‌­وری در محیط کار
امور استخدام و بکارگیری منابع انسانی
طراحی فضای وبسایت و اپلیکیشن
نحوه طراحی، تبلیغات و قیمت­‌گذاری
چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در خصوص نمونه قرارداد مشاوره روانشناسی داشتید می‌توانید از مشاوره کارشناسان حقوقی وینداد بهره‌مند شوید.


مشاور جذب سرمایه‌گذار

یکی از مهم‌ترین موارد در مورد کسب و کارها فرآیند حقوقی و چگونگی سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهاست. در راه‌اندازی هر کسب و کاری از پرورش ایده‌ها تا مراحل متفاوت در ادامه یک کسب و کار بدون شک پر چالش‌ترین مسائل، مسائل حقوقی موجود در راه‌اندازی کسب و کارها و تامین سرمایه آنها می‌باشد.
سرمایه گذاری در کسب و کارها در زمره سرمایه‌گذاری‌های جدید و شایع است که شرایط این نوع از سرمایه گذاری توافقی و در رابطه قراردادی میان طرفین مشخص می‌گردد. همانطور که می‌دانید شما در جایگاه یک کارآفرین غالبا آنچه در دسترس دارید ایده‌های خلاقانه و بکرتان می‌باشد اما هر اندازه که ایده‌های خاص و متفاوت هم داشته باشید برای هر چه مستحکم‌تر کردن بنای کسب و کار خود به سرمایه و سرمایه گذار نیز نیاز دارید.
لازم است توجه داشته باشید که در راستای جذب سرمایه باید توجه کنید که زمان مناسب برای ورود سرمایه گذار و جذب سرمایه زمانی است که با رفع چالش‌ها و دغدغه‌های اولیه کسب و کارتان، کسب و کار شما وارد مرحله حضور در بازار کار و سنجش نیاز فعلی بازار موجود نسبت با محصولات و خدمات مورد نیاز شده باشد. اما بهره‌مندی از حضور یک مشاور جهت جذب سرمایه‌گذار به کمک چه افرادی می آید؟ باید بگوییم که جذب سرمایه‌گذار به این افراد کمک می‌کند:

افرادی که تمایل دارند سرمایه خود را در حوزه ای سود آور و مهم سرمایه گذاری کنند.
افرادی که برای راه اندازی و رونق کسب و کار خود فاقد سرمایه های اولیه و لازم هستند.
بنیان گذاران استارتاپ هایی که به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستند.
چنانچه نیاز به این قرارداد داشتید می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد مشاوره جذب سرمایه‌گذار را ثبت کنید و از مشاوره و راهنمایی کارشناسان حقوقی وینداد بهره‌مند شوید.


مشاور حقوقی کسب‌و‌کارهای اینترنتی

راه‌اندازی یک کسب و کار در خارج از فضای اینترنت از زمان آغاز آن تا زمان رسیدن به اهداف و درآمدزایی مسیر طولانی‌ای برای طی کردن دارد. جذب سرمایه، همکاری با افراد متخصص و غیر متخصص، اجاره یا خرید مکانی برای کسب و کار، کارهای اداری مختلف برای دریافت پروانه ها و تاییدیه های مورد نیاز و غیره از جمله اقداماتی‌ست که فرد در مسیر راه اندازی کسب و کار با آن ها مواجه خواهد شد. به همین دلیل معمولا این افراد برای تسهیل و تسریع فعالیت‌هایشان به یک مشاور حقوقی نیاز پیدا می‌­کنند تا اقدامات سنجیده تری انجام داده و در نوشتن قراردادها، کسب پروانه‌ها و کارهای اداری به مشکل برنخورند و به‌خوبی از مزایای مشاوره حقوقی کسب و کارهای اینترنتی باخبر شده‌اند.

مشاوره حقوقی کسب و کارهای اینترنتی می‌­تواند در زمینه‌های مختلفی به شما کمک کند مانند تکمیل پرونده شما و کسب مجوز از اتحادیه، انعقاد قرارداد با کارمندان و کسانی که برای شما کار می­‌کنند، مدیریت مالی فروشگاه، پیگیری شکایات یا درخواست ها، برآورد هزینه‌ها و واریز حقوق کارمندان، جذب سرمایه در صورت نیاز و غیره.


مشاور سئو

اگر با کسب­‌وکارهای آنلاین آشنا باشید، احتمالاً اصطلاح سئو را شنیده‌­اید. سئو که مخفف عبارت Search Engine Optimization است، به معنای بهینه­‌سازی وبسایت برای یافتن جایگاه بالاتر در نتایج موتور جست­‌و­جوی گوگل است. برای کسب­‌وکارهای آنلاین، بسیار اهمیت دارد که در نتایج جست­‌وجوی گوگل رتبه بالایی داشته باشند و در صفحه اول نتایج، بتوانند خودشان را ظاهر کنند تا از این طریق خدمات خود را به افراد بیشتری ارائه کنند و کسب­‌وکار خود را توسعه دهند. این موضوع، کسب­‌وکارها را وادار می­‌کند تا هرچه بیشتر به سئوی وبسایت خود توجه کنند و برای بهبود آن اقداماتی انجام دهند. یکی از روش‌های بهبود سئو، استفاده از مشاور سئو باتجربه در کسب‌­وکارها است.

نکته مهمی که درباره موضوع سئو وجود دارد این است که دستیابی به سئوی بالا نیازمند دانستن تکنیک­‌ها و روش‌های خاصی است که تنها از عهده متخصصین حوزه سئو و هوش مصنوعی برمی­‌آید.

مشاور سئو می­‌تواند در هر مرحله از کسب­‌وکار شما تاثیر مهمی داشته باشد. برخی کسب‌­وکارها حتی پیش از راه‌­اندازی تجارت خود در مراحل آغازین مانند انتخاب نام دامنه وبسایت از تخصص مشاور سئو استفاده می‌­کنند تا کسب­‌وکار اینترنتی خود را هرچه سریعتر به نتایج اولیه جست­‌وجوی گوگل برسانند.

به طور کلی، مشاور سئو ابتدا با اشراف کامل به خدمات کسب­‌وکار شما و شناخت دقیق مخاطبان و رقیبان، جایگاه واقعی تجارت شما را می­‌سنجد. در ادامه باید به مشاور سئو اهداف کسب‌­وکار خود را واضح و روشن بیان کنید تا او در مسیر کسب آن هدف گام بردارد. سپس وی با دانشی که از معیارهای گوگل دارد، مطالب وبسایت شما را بازبینی می­‌کند تا آن را از هر لحاظ بهینه کند. مثلاً ممکن است مشاور سئو عناوین مطالب، تصاویر آنها و کلمات کلیدی هر مطلب را اصلاح کند و یا دسته­‌بندی­‌های موضوعی جدیدی را بر محتوای سایت شما اعمال کند و توصیه‌­هایی برای تولید محتوای جدید وبسایت شما ارائه دهد.

پیشنهاد می‌کنیم برای بهره‌گیری از خدمات یک مشاور حتما با او قرارداد مشاوره سئو را منعقد کنید.


مشاور دیجیتال مارکتینگ

امروزه با رشد ابزارهای اینترنتی و توسعه فضای مجازی در ابعاد مختلف زندگی مردم، اهمیت بازاریابی اینترنتی یا همان دیجیتال مارکتینگ بر کسی پوشیده نیست. تفاوتی ندارد صاحب کسب‌وکار کوچک یا بزرگی باشید، اهمیت جذب مشتری و گسترش بازار برای رونق تجارت، موضوعی است که احتمالا به بزرگ‌ترین دغدغه شغلی شما تبدیل شده است.

به همین دلیل افرادی وجود دارند که به آنها مشاور دیجیتال مارکتینگ گفته می‌شود. این افراد با داشتن دانش و اطلاعات بروز از حوزه تبلیغات انیترنتی و تسلط به ابزارهایی مانند سئو و گوگل ادورز، می‌توانند کسب‌وکار شما را در مسیر درست بازاریابی هدایت کنند و فواید دیجیتال مارکتینگ را به تجارت شما هدیه کنند.

مشاور دیجیتال مارکتینگ می‌تواند با بررسی روش‌های تبلیغاتی شما، آنها را تا حد ممکن کارآمد کند. او با برنامه‌ریزی‌های تخصص خود در مقاطع زمانی مختلف می‌تواند ابزارهای دیجیتال مختلفی را به کار بگیرد تا کسب‌وکار شما به سوی برند شدن و رونق حداکثری پیش برود.

به نظر می‌رسد با توجه به شیوه کاری دیجیتال مارکتینگ، استفاده از نمونه قرارداد مشاوره قالب مناسبی برای شروع همکاری با این متخصصین باشد.


مشاور توسعه کسب‌وکار

منظور از توسعه کسب‌وکار عبارتست از مجموعه‌ای از ایده‌ها، ابتکارات و فعالیت‌هایی که به منظور افزایش بازدهی یک کسب و کار بکار گرفته می‌شود. این موضوع شامل مواردی از جمله افزایش درآمد، گسترش، رشد سودآوری با ایجاد مشارکت استراتژیک و همچنین اتخاذ تصمیم پیرامون راهبردهای مربوط به کسب و کار است.

علاوه بر این توسعه کسب و کار نیازمند انجام وظایف و مراحلی جهت ایجاد و اجرای فرصت‌های رشد در درون و میان سازمان‌ها می‌باشد. این مسئله را می‌توان به عنوان زیر مجموعه‌ای از کسب و کار، تجارت و تئوری سازمانی در نظر گرفت. همچنین توسعه کسب و کار ممکن است هم معنای هر فعالیت صورت گرفته توسط یک سازمان کوچک یا بزرگ، غیرانتفاعی یا انتفاعی باشد که با قصد توسعه “تجارت” به هر صورتی انجام می‌گیرد. در این راستا همانطور که بیان شد بهتر است که فعالیت‌های مربوط به توسعه کسب و کار توسط یک مشاور توسعه کسب و کار صورت گیرد که این موضوع ممکن است در داخل یا خارج انجام شود و این امر تحت عنوان نمونه قرارداد مشاوره توسعه کسب و کار صورت گیرد.


مشاور فناوری اطلاعات

اگر شرکت یا مجموعه‌ای خواستار استفاده از سیستم‌های حوزه آی تی باشد حضور یک مشاور آی تی در آن شرکت ضروری است. این فرد از ابتدای کار یعنی شناخت نیازهای شرکت و نصب سیستم‌ها تا زمان آموزش آن‌ها به کارمندان و در صورت نقص سیستم، برطرف کردن مشکلات و بهبود سیستم‌ها در کنار شرکت خواهد بود.

مشاور آی تی شخصی است که در زمینه فناوری اطلاعات تحصیل و تجربه داشته و فعالیت عمده او همکاری با شرکت‌ها در حوزه فناوری اطلاعات است، از آن جایی که این رشته، فعالیت نوینی ست که به تازگی رشد کرده و همان­طور که دیدید موضوعات گسترده ای را در بر می‌­گیرد، ذکر جزئیات این همکاری و شرح بندهای مختلف در قرارداد اهمیت زیادی دارد. برای مثال اگر خدمات شما به عنوان مشاور آی تی شامل راه اندازی و برنامه نویسی یک نرم افزار کامل باشد باید مشخص کنید که چه کاری جزو خدمات شما محسوب نمی‌شود. ذکر جزئیات تا جایی که امکان دارد و شرح همه وظایف و برنامه زمانی ملاقات و همکاری با کارفرما هم به شما کمک می­‌کند که با وظایفی که دارید کاملا آشنا باشید هم کارفرما از خدماتی که قرار است دریافت کند و زمان‌های ملاقات و جزئیات دیگر مطلع می­‌شود.


مشاور امور مالی سرمایه‌گذاری

طی سالیان گذشته در کشور ایران، دولت و بازار پول منابع اصلی تأمین مالی شرکت‌ها و پروژه‌های سرمایه‌گذاری بوده‌اند. در حال حاضر به واسطه رشد و توسعه بازار سرمایه و همچنین کمرنگ شدن تدریجی نقش دولت در امور سرمایه‌گذاری و تامین مالی پروژه‌ها به واسطه اجرای سیاست‌های خصوصی‌سازی، بحث تأمین مالی از طریق بازار سرمایه و همچنین جذب سرمایه گذار خصوصی بیش از پیش مطرح می‌باشد. به منظور مشاوره جهت جذب سرمایه‌گذار به خصوص سرمایه‌گذار خارجی، شرکت‌هایی وجود دارند که ضمن مطالعه و تسلط بر اصول اجرایی ساختارهای تأمین مالی در بازار سرمایه ایران و همچنین مبادی بین‌المللی، در قالب بخشی از خدمات مشاوره سرمایه‌گذاری، نسبت به ارائه خدمات مشاوره تأمین مالی اقدام می‌نماید.

شرح خدمات مشاوره در اینگونه شرکت‌ها و در قالب قرارداد مشاوره امور مالی جهت جذب سرمایه‌گذار عبارت است از:

تدوین و بازنگری مدل‌های مالی، طرح‌های تجاری و گزارش‌های توجیهی
بررسی و ارزیابی روش‌های مختلف تأمین مالی
طراحی و پیشنهاد ساختار سرمایه بهینه
مشاوره و همکاری در انعقاد قراردادهای تأمین مالی
مشاوره و همکاری در تدوین قراردادهای مشارکت با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی
مشاوره و همکاری در تأمین و ارائه پیش نیازهای مورد درخواست تأمین‌کنندگان مالی
بررسی و ارزیابی ریسک‌های مرتبط با اجرا و تأمین مالی پروژه و پیشنهاد روش‌های مدیریت و کاهش ریسک‌ها
در این راستا باید در نظر داشت پیش از تنظیم چنین قراردادی می‌بایست با تنظیم قراردادی با عنوان قرارداد مشاوره امور مالی به منظور جذب سرمایه گذار از تجارب یک مشاور خوب در امور مالی و جذب سرمایه بهره برد.


مشاور سرمایه‌گذاری در بورس

سرمایه‌گذاری در ایران برای حفظ ارزش پول برای همه افراد از اهمیت بالایی برخوردار است. متاسفانه به دلیل تورم بالا و عدم ثبات در اقتصاد کشور باید گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری پیدا کنیم تا از بی‌ارزش شدن پولمان در درجه اول جلوگیری نماییم. یکی از سرمایه‌گذاری‌ها، سرمایه‌گذاری در بورس است که خود نیازمند دانش و اطلاعات کافی در این زمینه می‌باشد. راه حلی منطقی این است که برای شروع کار در بورس حتما از مشاور سرمایه‌گذاری در بورس کمک بگیرید تا با آگاهی نسبی و کافی در این زمینه شروع کنید.

مشاور سرمایه‌گذاری در بورس ، خدمات خود را بر اساس دو رویکرد اصلی تحلیل در بازار بورس شامل تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی به سرمایه‌گذاران ارائه می‌کنند. در بخش تحلیل بنیادی ارزش دارایی‌های شرکت با در نظر گرفتن عناصر تاثیرگذار بر آنها شامل مدیریت شرکت‌ها، تغییرات شرایط اقتصادی و غیره محاسبه و ارزیابی می‌شود. در بخش تحلیل تکنیکال با استفاده از ابزار نمودارها و داده‌هایی نظیر قیمت سهام و تغییرات آن، حجم معاملات وغیره قیمت آینده سهم پیش بینی می‌شود.

مشاورین علاوه بر ارائه مشاوره و تحلیل بر مبنای دیتای واقعی و علمی، یکی دیگر از امکانات مشاوران سرمایه گذاری، تحلیل روانی رفتار بازار است. تحلیلگران بر اساس دانش، تجربه و تخصص خود در بازار می‌توانند دیدگاه مناسب و صحیحی در خصوص روانشناسی بازار بورس ارائه دهند.

همچنین آن‌ها موظفند که به موارد ذیل توجه نمایند:

توصیه به خرید، فروش یا نگهداری اوراق بهادار
اظهارنظر راجع به روند قیمت، عرضه و تقاضای اوراق بهادار در آینده
اظهارنظر راجع به ارزش (قیمت‌گذاری) اوراق بهادار
مشاوره در زمینه مدیریت ریسک
مشاوره در زمینه ادغام، تملک، تغییر و تجدید ساختار سازمانی و مالی شرکت‌ها
مشاوره در زمینه طراحی و تشکیل نهادهای مالی
پذیرش سمت در صندوق‌های سرمایه‌گذاری به استثنای سمت مدیریت
برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی بازار سرمایه


مشاور تجاری

تجارت یکی از راه‌های کسب درآمد است که معمولاً حوزهٔ واردات و صادرات کالا را در برمی‌گیرد. این حوزه با قوانین و مقررات مختلف داخلی و بین‌المللی تبدیل به یک حوزه تخصصی و پیچیدهٔ کسب سود شده است. بنابراین انعقاد قراردادهایی همانند قرارداد مشاوره تجاری اهمیت بسزایی دارد. ممکن است فردی که می‌خواهد به قصد کسب سود وارد این حوزه شود تسلط کافی به این موضوعات نداشته باشد به همین دلیل بهترین راه، ایجاد همکاری با شخصی ست که در زمینهٔ تجارت متخصص است و می‌تواند مشورت‌های لازم را به تاجر بدهد.

اشخاصی که در زمینه تجارت، واردات و صادرات کالا، قوانین و مقررات آن و عرف موجود در این حوزه تسلط کافی دارند، مشاوران تجاری هستند. این اشخاص با مطالعهٔ قوانین و کسب تجربه در این زمینه می‌توانند همکار خوبی برای یک تاجر یا سرمایه‌گذار در حوزه تجارت باشند.

اولین گام شروع همکاری با یک مشاور تجاری تنظیم یک قرارداد مناسب و اصولی با اوست. شما به عنوان یک تاجر برای تسهیل کار خود احتمالاً به همکاری و مشورت یک مشاور تجاری نیاز پیدا خواهید کرد و یک قرارداد مشاوره تجاری مناسب می‌تواند تجربهٔ خوبی را از این همکاری برای شما رقم بزند و شما را از دردسرهای ناشی از تنظیم قرارداد ناقص یا عدم تنظیم قرارداد دور کند.


مشاور فنی

شما برای راه اندازی یک کار یا پروژه نیاز به متخصصانی در زمینه‌های مختلف دارید تا بتوانید کار مورد نظرتان را دقیق و درست به انجام برسانید، تصور کنید که شما صاحب یک شرکت وارداتی هستید به عنوان یک کارفرما کارمندان مختلفی دارید مثلا کارمند منابع انسانی، متخصص بازرگانی و ترخیص کالا، کارمند بایگانی و غیره. احتمالا همه این کارمندان در زمینه مختص به خود دارای تجربه کافی هستند و کار شما به درستی پیش می‌­رود. حالا برای پیشرفت فعالیتتان تصمیم به نصب نرم افزار مدیریتی پیشرفته‌ای گرفتید که فعالیت‌های شرکت را تنظیم کرده و کار شما را تسریع ببخشد. بعد از خرید و نصب این نرم افزار بر روی سیستم‌های کارمندان شرکت، نیاز دارید که شخصی کار کردن با آن را به کارمندان شما آموزش داده و راه و چاه‌های آن را نشانتان دهد، شخصی که به این نرم افزار و ساز و کارهای آن آشنایی دارد و در حوزه فعالیت شما یعنی واردات نیز اطلاعات کافی دارد.

این شخص می‌­تواند به کارمندان شما آموزش‌های لازم در مورد این نرم افزار را داده و بر فعالیت‌های آن ها تا یاد گرفتن و تسلط به نرم‌افزار نظارت کند؛ اما نیاز نیست جزو کارمندان شما باشد زیرا بعد از این که کارمندان شما کار با این نرم افزار را یاد گرفتند دیگر نیازی به حضور آن شخص در شرکت نیست. به این شخص از آن جایی که حوزه تخصصی او مسئله‌ای فنی از نوع نرم افزار کامپیوتری ست، به طور اختصاصی مشاور فنی نامیده می‌­گویند.

اما سوالی که پیش می­‌آید این است که چگونه همکاری کارفرما با مشاور آغاز می‌­شود؟ پاسخ کوتاه این سوال ” انعقاد قرارداد مشاوره فنی” است.


مشاور پروژه‌های عمرانی

پروژه‌های عمرانی به پروژه‌هایی اطلاق می‌گردد که مربوط به سازندگی و آبادانی با طی مراحل مختلف از طراحی تا اجرا است. هر پروژه عمرانی که کلید می­‌خورد تا زمان اتمام آن، مراحل مختلف و تخصصی را پشت سر می­‌گذارد. برای اجرای هر مرحله نیاز به فردی متخصص احساس می‌­شود برای مثال متخصص نقشه‌برداری، مهندس عمران، مهندس برق، کارگران ماهر و ساده از جمله کسانی هستند که برای به انجام رساندن یک پروژه عمرانی همکاری می‌­کنند. اما یکی از مهم‌ترین اقدامات در پروژه‌های عمرانی، مدیریت و برنامه ریزی درست و نظارت بر روند انجام پروژه است. هرچند کارفرما، پیمانکار و مهندسان پروژه مسئولیت پروژه را به عهده می­‌گیرند، اما ممکن است در ایجاد زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها نیاز به کمک داشته باشند، در این مورد بهره‌مندی از مشاور پروژه‌های عمرانی بهترین گزینه است.

شما با تنظیم قرارداد مشاوره پروژه‌های عمرانی دست کم می‌­توانید مسئولیت به پایان رسیدن پروژه بدون کم و کاستی را بر دوش آن ها بگذارید و از آن جایی که یک شرکت مشاوره متخصصان زیادی در حوزه‌های مختلف عمرانی در اختیار دارد قطعا می‌­تواند کمک شایانی به هموار تر شدن مسیر پروژه کند. پس به نظر همکاری با مهندس مشاور برای نظارت بر تمام مراحل انجام پروژه مقرون به صرفه است.

برای شروع همکاری با یک مشاور، حتما قرارداد مشاوره‌ را از قبل تنظیم کنید!

در قرارداد مشاوره که با نام قرارداد خدمات مشاوره نیز شناخته می‌شود، با وجود اینکه حقوق و تعهدات بین کارفرما و مشاور مشخص می‌شود ولی عمدتاً شاهد اختلافات و نارضایتی‌های طرفین هستیم. به همین دلیل، به منظورشفافیت موضوع مورد مشاوره برای طرفین و به حداقل رساندن اختلافات در آینده، تشخیص و شناسایی موضوع مورد مشاوره و همچنین انتخاب چارچوب قراردادی متناسب با آن که نحوه ارائه خدمات و تعهدات هر یک از طرفین را با جزییات لازم تبیین کند یک تخصص لازم الاجرا می‌باشد که منتج به بالا بردن رضایت مندی طرفین می‌شود.

قرارداد مشاوره عنوانی ست که موضوعات وسیعی را در حیطه‌های مختلف می‌تواند در برگیرد. اما امروزه شرکت‌ها، کسب و کارهای نوپا و هر فعالیت تجاری دیگری اغلب به منظور بهره گرفتن از مهارت و تخصص افراد به صورت ساعتی، اقدام به انعقاد قرارداد مشاوره می‌کنند.

مهم‌ترین مفادی که در یک قرارداد مشاوره می‌آید چه مفادی است؟

برای اطمینان یافتن از ارتباط درست میان طرفین، شرایط زیر باید در متن قرارداد مشاوره‌ ­اعمال شود:

۱- طرفین دخیل

یک قرارداد بدون مشخص شدن طرفین، قرارداد نخواهد بود. نام­‌های قانونی طرفین باید در ابتدای قرارداد مشاوره ای ذکر شود تا مشخص شود چه کسانی در قرارداد دخیل هستند.

۲- مشخص شدن حقوق و تعهدات طرفین

طرفین باید به یک درک متقابل از تعهدات یکدیگر برسند. وظایف هر یک چیست؟ هدف نهایی چیست؟ ماهیت و دامنه فعالیت­‌های کسب و کار باید به طور گسترده و کامل مورد بحث قرار بگیرد و وظایف مختلف طرفین هم در قرارداد مشاوره نیز ذکر شود.

۳- محرمانه‌­ بودن و عدم افشای اطلاعات

افراد در هر کسب و کاری، مجموعه‌ای از اطلاعاتی را دارند که برایشان بسیار مهم و حیاتی است. در یک نمونه قرارداد مشاوره کسب و کار در صورتی که اطلاعات حساس یا موضوعات مربوط به مالکیت معنوی در طول کار وجود داشته باشد، باید از وجود بند جلوگیری از نقض اطلاعات محرمانه در قرارداد، اطمینان حاصل نمایید.

۴- مدت قرارداد مشاوره

زمان شروع و پایان کار مشاور باید در قرارداد ذکر شود. این بازه زمانی باید به وضوح مشخص شود.

۵- نحوه پرداخت به مشاور

همانند هر قرارداد دیگری در این نوع از قرارداد هم باید ترتیبات پرداخت مشخص شده باشد. صرف نظر از این که پرداخت به صورت یک­جا یا به صورت اقساط باشد، نکته مهم، وجود بندی در متن قرارداد مشاوره مربوط به پرداخت است.

آیا به قرارداد مشاوره بیمه تعلق می‌گیرد؟

به طور کلی مشاوره یعنی گرفتن راهنمایی‌های شفاهی یا کتبی در قرارداد ذکر می‌شود. نکته قابل توجه این است که هر خدمات دیگری فراتر از سطح مشاوره از حوزه شمول این قرارداد خارج است.

افرادی که خدمات خود را به صورت مشاوره در اختیار کارفرمایان قرار می‌دهند و در مقابل کار ارائه شده مزد دریافت می‌دارند، در صورت عدم شمول مقررات استخدامی دیگری میانشان، تحت پوشش قانون کار قرار گرفته و به نسبت ساعات کار از امتیارات پیش‌بینی شده در این قانون و مقررات تبعی از جمله سنوات خدمت و بیمه بهره‌مند خواهند بود.

در قراردادهای مشاوره با اشخاص حقیقی به نسبت مدت کارکرد مزایای قانونی از جمله بیمه نیز تعلق می‌گیرد.

مالیات قرارداد مشاوره به چه صورت است؟

مالیات قرارداد مشاوره ده درصد می‌باشد که در دو نسخه صادر می‌شود و باید نسخه دوم به مشاور تحویل گردد تا هنگام رسیدگی به عملکرد ایشان مورداستناد قرار گیرد.

مطابق با تبصره اصلاحی/الحاقی ماده ۸۶ قانون، پرداخت‌کننده غیر اصلی حقوق، مکلف به کسر ۱۰% مالیات مقطوع از پرداخت‌ها به شخص حقیقی است.

تبصره ماده ۸۶ قبل از اصلاح به شرح زیر بوده است:

پرداخت‌هایی که کارفرمایان به اشخاص حقیقی غیر از کارکنان خود که مشمول پرداخت کسورات بازنشستگی یا بیمه نمی‌باشند، با عنوان حق‌المشاوره، حق حضور در جلسات، حق‌التدریس، حق‌التحقیق و حق پژوهش پرداخت می‌کنند، بدون رعایت معافیت موضوع ماده (۸۴) این قانون مشمول مالیات مقطوع به نرخ ده درصد(۱۰%) می‌باشد. کارفرمایان موظفند در موقع پرداخت یا تخصیص، مالیات متعلقه را کسر و ظرف مدت تعیین‌شده در ماده (۸۶) این قانون با اعلام مشخصات دریافت‌کنندگان مطابق فرم نمونه اعلام‌شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور به اداره امور مالیاتی پرداخت کنند و درصورت تخلف، مسوول پرداخت مالیات و جریمه­‌های متعلق خواهند بود.

بنابراین برای مالیات، کارفرما ۱۰% را کسر و به اداره مالیات پرداخت می‌کند و رسید پرداخت را در اختیار مشاور قرار می‌دهد.

قرارداد مشاوره ساعتی چیست؟

در قرارداد مشاوره ساعتی، حقوق مشاور بر اساس میزان ساعت کار در شرکت تعیین و پرداخت می‌شود. همانگونه که گفتیم قانون کار، مزد ساعتی را تعریف کرده است که شامل مشاورینی می‌شود که بر اساس ساعت کار و مشاوره‌شان حقوق دریافت می‌کنند. به‌علاوه این مشاوران، مشمول حمایت‌های قانونی کارگران مانند حق بیمه و پاداش می‌باشند.

بطور کلی مشاورانی که طبق قرارداد کار ساعتی به کار اشتغال دارند به نسبت ساعت کار از کلیه حقوق و مزایای قانون کار برخوردار می‌شوند.

در آئین‌نامه اجرایی ضوابط و مزایا و مشاغل قابل شمول به نظام‌های کارمزدی، مزدساعتی و کارمزدساعتی که موضوع تبصره ۲ ماده ۳۵ قانون کار می‌باشد، مزدساعتی اینگونه تعریف شده است:

مزدساعتی مزدی است که بابت ساعاتی که وقت کارگر در اختیار کارفرماست محاسبه و پرداخت می‌شود. درقراردادهای مزدساعتی، نوع کار(صرف نظر از مقدار و میزان آن) و نیز ساعات کاردرروز یا هفته یا ماه مشخص می‌گردد. قانون اعمال نظام مزد ساعتی را در مواردی مجاز دانسته از جمله: ج ـ مشاغل غیر تمام‌وقت در زمینه‌های مشاوره و نظایر آن‌.
پس نتیجه می‌گیریم که اعمال نظام مزد ساعتی در مواردی از جمله مشاوره ساعتی مجاز است.

حقوق و مزایای قرارداد مشاوره ساعتی به چه صورت است؟

از آنجایی که مشاوره ساعتی ، کاری پاره‌وقت است و ساعات کار آن کمتر از ساعات مقرر در قانون کار است مزد و مزایای مشاورانی که به صورت نیمه‌وقت یا کمتر از ساعات قانونی تعیین‌شده کار می‌کنند به نسبت ساعات کار انجام‌یافته محاسبه و پرداخت می‌شود، که از حداقل حقوق ساعتی سال مربوطه کمتر نخواهد بود. به‌علاوه طبق قانون در نظام مزد ساعتی، کارفرما مکلف است علاوه بر مزد ثابت، مزایای رفاهی از قبیل حق مسکن، حق خوار بار و کمک عائله مندی را به نسبت ساعات کار محاسبه و به مشاور پرداخت نماید.

قرارداد مشاوره بازنشستگان تامین اجتماعی

دیده شده است که بازنشستگان به‌منظور داشتن کمک‌خرجی و یافتن مکملی برای حقوق مستمری‌شان به‌صورت موقت، پاره‌وقت و یا مشاوره‌ای مشغول به‌کار می‌شوند. باید بگوییم که در قرارداد مشاوره‌ ای ، عنوان قرارداد نمی‌تواند تغییری در ماهیت و نوع رابطه کاری ایجاد کند، پس عناوینی مانند مشاور، پیمانکار، مجری، کارپذیر، یا عناوین مشابه دیگر موجب تغییر مفاهیم کاری نخواهد شد و بازنشستگان می‌توانند تحت این عناوین مشغول به کار مشاوره شوند.

علاوه بر اینکه اشتغال بصورت مشاوره‌ای بر اساس رای وحدت رؤیه در بخش خصوصی بلامانع است اشتغال در دستگاه‌های دولتی نیز به‌صورت مشاوره‌ای بر اساس تبصره قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان برای متخصصین بازنشسته نیز با یک سوم ساعت کارکنان تمام وقت بلامانع است.

نمونه قرارداد مشاوره بازنشسته و نکات آن

به لحاظ اجرای مقررات قانون کار، بکارگیری بازنشستگان تامین اجتماعی در شرکت‌ها و واحدهای بخش خصوصی به عنوان مشاور منع قانونی ندارد و در صورت بکارگیری آنان در واحدهای مشمول قانون کار، مانند سایر کارگران شاغل در آن واحد از کلیه مزایای قانون کار از جمله افزایش‌های مزدی ناشی از مصوبات شورایعالی کار و بُن کارگری نیز برخوردار خواهند شد. اما نکته‌ای که باید خاطرنشان کرد این است که مراتب بکارگیری بازنشستگان تامین اجتماعی می‌بایست به اطلاع شعبه مربوطه رسیده تا از پرداخت مستمری در این ایام خودداری گردد و ضمانت‌اجرای اعلام نکردن به سازمان تامین اجتماعی در صورت اشتغال این است که افراد مشمول جریمه می‌شوند.

در قرارداد مشاوره بازنشستگان تامین اجتماعی حداکثر ساعات مجاز برای استفاده از مشاوره و خدمات بازنشستگان، یک سوم ساعات اداره کارمندان رسمی است. و حقوق این افراد متناسب با ساعت کاری آنها و حداکثر یک سوم کارمندان رسمی در همان شغل تعیین و پرداخت خواهد شد.

آیا در قرارداد مشاوره بازنشستگان تامین اجتماعی بیمه هم به آنها تعلق می‌گیرد؟

یکی از مهم‌ترین اقدامات سازمان تأمین اجتماعی ، پرداخت مستمری به افراد تحت پوشش خود در دوران بازنشستگی و ارائه خدمات به آن‌هاست. بیمه بازنشستگی یک طرح مکمل صندوق‌های بازنشستگی، تامین‌ اجتماعی و یا حتی افرادی که فاقد هرگونه بیمه بازنشستگی می‌باشند هست.
پس بیمه بازنشستگان می‌تواند در نمونه قرارداد مشاوره بازنشستگان تامین اجتماعی گنجانده شود اما نکته‌ای که باید خاطرنشان کنیم این است که بکارگیری بازنشستگان تامین اجتماعی به عنوان مشاور تابع قوانین و مقررات خاصی بوده و کارفرمایان موظف‌اند از تاریخ اشتغال مجدد آنان، تاریخ شروع به‌کار آنان را به‌صورت کتبی به سازمان تامین اجتماعی اعلام نمایند و از آنجایی که از نظر سازمان تامین اجتماعی شخص بازنشسته پس از بکارگیری، بیمه شده محسوب می‌گردد، مستمری آنان موقتا قطع می‌گردد.

نیاز به قرارداد مشاوره دارید؟

مشاوره حقوقی می‌تواند در تمامی امور حقوقی و موارد قانونی زندگی اجتماعی به کار آید. البته به دلیل تخصصی شدن امور، مشاوره حقوقی نیز ممکن است به تناسب تفاوت امور و مسائل حقوقی، تخصصی شود و هر مشاوری در زمینه خاصی که تبحر لازم را دارد، به مشاوره حقوقی بپردازد.

بهتر است برای پیشبرد پرونده‌های حقوقی شرکت خود بعد از انتخاب یک مشاور حقوقی مناسب، اقدام به انعقاد قرارداد مشاوره با او نمایید. تیم حقوقی وینداد در تمام مراحل تنظیم و بررسی قرارداد در کنار شما است تا شما و کسب و کار شما از نظر حقوقی کاملاً ایمن شده باشد.

اگر فکر می­‌کنید که یک مشاور می‌­تواند به شما در حل مشکلات کسب و کارتان کمک کند، به دنبال جذب وی باشید. شما می‌­توانید با استفاده از مشاوران وینداد و تنظیم نمونه قرارداد مشاوره کسب و کار مشکلاتتان را بررسی کنید تا بتوانید آن را در مسیر درستی هدایت کنید.

 

منبع: وینداد

 

مزایای استخدام مشاور برای یک سازمان‌ها و کسب‌وکارها:
مشاور به ارزیابی نقاط قوت و ضعف کسب و کار شما می­‌پردازد و به بهبود عملکرد و نام تجاری شما کمک می­ کند. آنها معمولاً تجربه خاصی در برخی از حوزه‌­ها از جمله منابع انسانی، ایجاد ارزش، روابط با مشتری، بازاریابی، کاهش ریسک، فناوری اطلاعات و استراتژی کسب و کار دارند. به طور کلی ۴ مزیت اصلی برای استفاده از مشاور وجود دارد:

چشم انداز بیرونی و تجزیه و تحلیل: در شرایطی که شما مایل به بهبود بخشی از کسب و کار خودتان هستید، یک نظر مستقل از بیرون می­‌تواند سازنده و حیاتی باشد. مشاور می­‌تواند به شما برای رسیدن به موفقیت کمک کند.
دانش تخصصی: یک مشاور می­‌تواند در یک موضوع مشکل ساز، بینش عمیق­‌تری به شما بدهد.
صرفه جویی در هزینه: شما به عنوان یک کارفرما، وظایفی در قبال کارمندان­تان دارید از جمله حق بیمه و دیگر مزایای شغلی. اما این موضوع برای یک مشاور صدق نمی‌­کند.
انعطاف پذیری: مدت زمان کار با یک مشاور معمولاً برای یک دوره ثابت است و پس از پایان قرارداد تعهدات طولانی­‌مدت وجود ندارد

بسیار پیش آمده که در اواسط فعالیت کاری‌تان از میزان سودی که کسب می­‌کنید، راضی نبوده‌اید و به دنبال بهبود بخشی از کسب و کارتان مثل نیروی انسانی بوده‌اید. برای گرفتن یک مشاوره با ارزش، یک مشاور مستقل می­‌تواند راه ­حل بسیار خوب و کارآمدی باشد. اما در همین ابتدا می‌گوییم که شما از آن دسته کارفرماها و شاغلینی باشید که حتی برای گرفتن مشاوره هم حرفه‌ای عمل می‌کنید و اولین قدم را با بستن یک قرارداد برمی‌دارید. فراموش نکنید که با توجه به نوع تجارت و کسب‌وکار شما، ممکن است نیاز شما به خدمات مشاوره متفاوت باشد. به همین خاطر قرارداد خدمات مشاوره باید پاسخگوی جامع نیازهای کسب‌­وکار شما باشد. ادامه مطلب را با همراه باشید تا ببینیم این قرارداد مشاوره چگونه تنظیم می‌شود و به‌طور کلی مشاوره در چه زمینه‌هایی به کار شما و موفقیتتان می‌آید؟

دیدگاه شما