کتاب چم و خم استخدام

کتاب چم و خم استخدام ؛ شناسایی افراد میان‌مایه، و مغزهای کوچک زنگ‌زده تالیف دیور اندرسون و با ترجمه‌ پرویز درگی، مدرس دانشگاه و رئیس انجمن علمی بازاریابی ایران، آرش رضاپور، مرتضی امیرعباسی و زهرا پاک‌آئین از سوی انتشارات بازاریابی چاپ و منتشر شد.

دیو اندرسون Dave Anderson، مولف کتاب چم و خم استخدام، شاهکار کم‌نظیری تقدیم مدیران کرده است. با مطالعه‌ی این کتاب تصور می‌کنید که اندرسون در شرکتهای ایرانی نیز حضوری فعال داشته و دارد؛ چون به موضوعاتی پرداخته است که در شرکتهای ایرانی هم جاری است.

کتاب حاضر، حکایت شرکت هایی است که با استخدام افراد “میان‌مایه”، و “مغزهای کوچک زنگ‌زده” شکست خود را تضمین می‌کنند! نترسید. این کتاب نمی‌تواند شرکت شما را به شکست برساند.

این کتاب می‌آموزد چگونه در مصاحبه‌های استخدامی، افراد “میان‌مایه” می‌توانند خود را به‌عنوان افراد کارآزموده و زُبده به شما معرفی کنند. بکوشید از این افراد رودست نخورید!

همچنین می‌گوید چگونه کارآزموده‌ها و زُبده‌ها، به مرور کنار گذاشته می‌شوند و میان‌مایه‌ها بر صدر می‌نشینند. یا اینکه چرا حرفه‌ای‌ها شرکتها را ترک می‌کنند، و مدیران نمی‌توانند شرکت ها را رشد و تعالی بخشند.

“چم‌وخم استخدام” یعنی همین کتاب، هم یک کتاب آسیب‌شناسی برای شرکتها است، و هم درمان های کاملاً عملی و اجرایی برای مدیران دارد.


 

درباره کتاب چم و خم استخدام

این کتاب آنچنان شفاف، عینی، زنده و ملموس، نکته‌ها و ظرائف استخدام را نشان می‌دهد که از تیزبینی مؤلف شگفت‌زده می‌شوید.
مؤلف چگونه توانسته است تا این حد جزئی، دقیق و با ریزبینی، خطای شرکت ها و سازمان ها را به رُخ بکشد. از آن مهمتر، چگونه برای هر یک از این خطاها، راه‌حلهای درخشان دارد! آن هم راه‌حلهایی که ساده و قابل اجراست.

مدیران با مطالعه‌ی این کتاب به سهولت می‌توانند شرکت خود را به شرکتی بالنده تبدیل کنند؛ اگر دستورالعمل های این کتاب را برای استخدام به ‌کار بندند.
مولف کتاب می‌گوید که تنها یک مدیر تنبل است که آگهی در روزنامه منتشر می‌کند و منتظر می‌ماند تا بهترینها به سویش بیایند. طبق برآوردها، آگهی‌های استخدام برای ۳۰ درصد از ضعیف‌ترین کارکنان در هر حوزه جذاب هستند. بنابراین، اگر شما موفق به استخدام بهترین از بین آن ۳۰ درصد شوید، باز هم فقط بهترین را از میان بدترین‌ها انتخاب کرده‌اید.

دیو اندرسون، مؤلف کتاب چم‌وخم استخدام”، شاهکار کم‌نظیری تقدیم مدیران کرده است. با مطالعه‌ی این کتاب تصور می‌کنید که اندرسون در شرکت های ایرانی نیز حضوری فعال داشته و دارد؛ چون به موضوعاتی پرداخته است که در شرکت های ایرانی هم جاری و ساری است.

بواقع، شرکت ها در ایران و در خارج از کشور، روند مشابهی را طی می‌کنند؛ هم برای شکست، مسیرها کاملاً مشخص است، و هم برای بالندگی، شرکت ها باید مسیر استخدام را تصحیح کنند.

امتیاز اصلی این کتاب آن است که از آغاز راه یعنی جذب، مصاحبه و استخدام افراد عالی، ده راهبرد بدون حاشیه‌پردازی و توضیحات خسته‌کننده دارد. به علاوه شما در هر راهبرد، با شاخص ها، معیارها و استانداردها آشنا می‌شوید. این شاخص ها، معیارها و استانداردها آنچنان وضوح دارد که هر کارمند ساده‌ای می‌تواند با داشتن این فهرست، شرکت شما را بررسی کند. از این‌رو، این کتاب را می‌توان “کتاب طلایی مشاوران منابع انسانی” نامید.

ضرباهنگ واژه‌ها و عبارت های کتاب، شوک‌آور است. مثلا صفحه‌ی 27 را بخوانید: راهیابی افراد پرحاشیه، میان‌مایه و کودن را به تیمتان دشوار و دشوارتر کنید. خواهید گفت چگونه؟! پاسخ این است که “چم‌وخم استخدام” را اجرا کنید.


ساختار کتاب

این کتاب شامل 10 فصل کوتاه است که همگی مستقیم سر اصل مطلب رفته و مملو از استراتژی هایی هستند که می‌توانید آنها را به‌کار برید. در هر فصل، نقل‌قول ها یا جملات کوتاهی را تحت عنوان فوت‌وفن می‌یابید که موجب تقویت آنچه می‌آموزید می‌شود.

همچنین با بخش هایی به نام داستان های چم‌وخم آشنا می‌شوید که تجربه‌های واقعی را بیان می‌کنند و می‌توانید آنها را همچون زمینه‌ای در نظر گیرید که نشان می‌دهند چگونه اصولی را که یاد گرفته‌اید، پیاده‌سازی کنید.

نویسنده‌ کتاب هرکجا که لازم بوده از طنز، داستان، خاطره، فیلم سینمایی مشهوری که دیده یا شنیده‌ایم استفاده می‌کند تا بتواند به سرعت و به بهترین وجه، منظورش را به خواننده انتقال دهد و در ذهن ها حک کند

سرانجام در هر فصل راه‌ و روش هایی را می‌بینید که مانند تسهیلگر برای تبدیل این کتاب به عامل تغییر در کاروکسب شما عمل می‌کنند.
در پایان هر فصل 8 سؤال کلیدی آمده و کتاب با خلاصه‌ی نکات مهم هر فصل که برای مرور کردن مناسب است، پایان می‌یابد


فهرست مطالب کتاب

فصل اول: هزینه‌های استخدام
فصل دوم: استخدام‌کننده‌ای فعال شوید
فصل سوم: طراحی یک مصاحبه‌ی مؤثر
فصل چهارم: مصاحبه را ساده برگزار نکنید
فصل پنجم: بررسی مؤثر معرفها
فصل ششم: آزمونهای پیش‌بینی‌کننده
فصل هفتم: چگونه شروعی قدرتمند برای تازه استخدامها رقم بزنیم؟
فصل هشتم: چگونه نیروهای مستعد را حفظ کنید؟
فصل نهم: برای توسعه و نگهداری بین کارکنان تمایز قائل شوید
فصل دهم: خلاصه‌ی چم‌وخم‌ها

 


جملاتی از کتاب
  • استخدام کردن شبیه به یک قرار عاشقانه است: در هر دو، هرچه ناامیدانه‌تر انتخاب کنید، استانداردهایتان بیشتر تنزل می‌کند.
  • آنقدر درگیر هزینه‌های انجام یک کار نباشید که هزینه‌های انجام ندادنش را فراموش کنید.
  • مهمترین دلیلی که افراد خوب سازمان را ترک می‌کنند، این است که نمی‌توانند فرصتهای رشد شخصیشان را در آنجا پیدا کنند.

دیدگاه‌ها

17 خرداد 1400 - 12:44
کارآموزی و مزایایی آن برای کارآموز و کارفرما – گروه مشاور مدیریت علی آزاد

[…] طرفی دیگه، با افزایش رقابت برای استخدام در مشاغل مختلف، دانشجویان تازه فارغ‌التحصیل باید به فکر راه‌های […]

20 خرداد 1400 - 10:57
فیلم کارآموزی – گروه مشاور مدیریت علی آزاد

[…] مصاحبه ی صوتی تصویری استخدامی میان این دو دوست و مسئولین گزینش کارمند شرکت گوگل که از […]

24 خرداد 1400 - 09:13
۹ راه برای بهبود فرایند استخدام – گروه مشاور مدیریت علی آزاد

[…] افراد به روش های مختلف می کنند. در این یادداشت به ۹ نکته مفید برای بهبود فرآیند استخدام افراد و موفقیت در یافتن نیروهای مناسب اشاره خواهیم […]

دیدگاه شما