کارآموزی و مزایایی آن برای کارآموز و کارفرما

 

کارآموزی و مزایایی آن برای کارآموز و کارفرما – همه ما درباره این موضوع که مهارت در بازارکار حرف اول را می‌زند، با هم توافق داریم اما شاید تعریف یا سبک هر یک از ما درباره نحوه کسب یک مهارت آن هم در سطح حرفه‌ای، بسیار متفاوت باشد؛ مثلا خیلی از افراد دوست دارند ابتدا در یک دوره یا مجموعه ثبت نام کنند تا مهارت مورد نظر را به شکل پروژه‌ای، پژوهشی و تئوری یاد بگیرند. سپس در همان مجموعه یا مجموعه‌های پیشنهادی به عنوان کارآموز مشغول به کار شوند.

از طرفی دیگه، با افزایش رقابت برای استخدام در مشاغل مختلف، دانشجویان تازه فارغ‌التحصیل باید به فکر راه‌های جدیدی باشند تا بتوانند در میان سایر متقاضیان واجد‌شرایط و ماهر، مزیت و نقطه‌قوتی برای خودشان داشته باشند. در این میان معمولا کارفرمایان برای فارغ‌التحصیلانی که در زمینه کار موردنظر تجربه دارند، ارزش بیشتری قائل می‌شوند؛ به همین دلیل، می‌توانیم بگوییم که گذراندن دوره کارآموزی یکی از امتیازات مثبت برای استخدام افراد در شغل دل‌خواهشان است.

با این تفاسیر، کارآموزی دقیقا چیست؟ چگونه می‌تواند در استخدام افراد کمک‌کننده باشد؟ چه کارهایی را فارغ‌التحصیلان باید در دوره کارآموزی انجام دهند؟ در این مطلب به چنین سؤالاتی در رابطه با کارآموزی پاسخ خواهیم داد و کمکتان خواهیم کرد تا تصمیم بگیرید که آیا واقعا کارآموزی برای شما انتخاب مناسبی محسوب می‌شود یا خیر.

 

کارآموزی چیست؟

کارآموزی، فرصتی است که کارفرمایان برای کارمندان بالقوه یک سازمان موسوم به کارآموزان فراهم می‌کنند تا در دوره زمانی مشخصی در شرکت مربوطه کار کنند. کارآموزان معمولا دانشجوی مقطع کارشناسی یا دانش‌آموز هستند و به‌مدت ۱ تا ۳ ماه در شرکت موردنظر مشغول به ‌کار می‌شوند؛ علاوه بر این، در صورتی که دوره کارآموزی به‌عنوان واحد درسی در ترم تحصیلی دانشگاه ارائه شود، به‌صورت تمام‌وقت و اگر در طول تعطیلات ارائه شود، به‌صورت پاره‌وقت انجام می‌شود؛ همچنین کارفرمایان در ازای منافعی که از دوره کارآموزی افراد به‌دست می‌آورند، باید مزایایی را مانند مهارت‌های عملی، تجربه کار مرتبط و دانش کاربردی بیشتر در حوزه کاری مربوطه برایشان فراهم کنند.

از سوی دیگر، اغلب آدمها روتین زندگی مشابهی دارند. در ایران همه ما در یک بازه سنی مشغول به تحصیل و علم‌آموزی هستیم و بعد از فارغ التحصیل شدن، مطمئنا نیاز به یک شغل و منبع درآمد مناسب داریم. با این حال، احتمالا برای شما هم پیش آمده که بعد از شرکت در یک کلاس یا دوره آموزشی و به اتمام رساندن آن دقیقا ندانید که حالا باید با دانسته‌هایتان چه کار کنید؟!

این سردرگمی اتفاق خوبی نیست و شاید باعث دلزدگی فرد از مسیر و هدفش شود. قطعا همه ما می‌خواهیم آینده تضمین شده و موفقی داشته باشیم اما وقتی نمی‌دانیم کجا هستیم و خط شروع کجاست، دست به کار شدن کمی مشکل می‌شود. کارآموزی پاسخ مناسبی به سوال‌های این چنینی ارائه می‌دهد.

 


کارآموزی در محیط کار واقعی چیست؟

اولین موردی که می‌خواهیم به آن بپردازیم، اهمیت داشتن تجربه کاری قبل از ورود به کار است که تنها با کسب اطلاعات و مهارت به کمک پروژه‌های واقعی به دست می‌آید. پروژه‌های واقعی، آن دسته از کارهایی هستند که مشتری و متقاضی واقعی آن را تعریف می‌کند یا در محیطی حرفه‌ای و نزدیک به شرایط بازارکار تعریف می‌شود. در کارآموزی رشدانا امکان تجربه هر دو مورد وجود دارد. امکان کارورزی در مجموعه رشدانا پس از رشدآموزی کاملا برقرار است اما پلتفرم استخدام و کارورزی رشدانا براساس عوامل مختلف مانند میزان مهارت و تجربه، متقاضیان جویای کار را در بین شرکت‌های مختلف و بنام کشور جهت تکمیل روند کارورزی پخش می‌کند.

 

با دسته‌بندی متقاضی با توجه به سطح مهارت و تجربه و معرفی وی به یک شرکت معتبر جهت ادامه مسیر شغلی، بخش زیادی از نگرانی رشدآموز برطرف می‌شود؛

 

اگر از شما بپرند یکی از مهم‌ترین مزایای کارآموزی چیست؟ می توانید به این مورد اشاره کنید که اگر در رشته‌ای غیر از شغل مورد علاقه‌تان تحصیل کرده‌اید، به راحتی می‌توانید این فاصله را با کسب تجربه عملی جبران کنید.

 


 

شرایط کارورزی ایده‌آل

با اینکه شرایط جامعه به گونه‌ای است که اغلب افراد حرفه‌ای به اهمیت کارورزی و تجربه‌اندوزی به این شیوه پی برده‌اند، اما همچنان افرادی هستند که سفت و سخت پای اعتقاد خود یعنی مناسب نبودن کارورزی ایستاده‌اند. اگر به صحبت‌هایشان گوش کنید و دلیل این اعتقاد را بپرسید، با پاسخ‌های زیر روبرو خواهید شد:

 

  • وقتت رو تلف نکن! چیزی بهت یاد نمیدن.
  • بیکاری بری این همه ساعت تو شرکت سرپا وایستی آخرشم هیچی که هیچی؟! (با لحن نقی معمولی)
  • اونا دنبال نیرو و استخدام و اینجور صحبتا نیستن؛ یه نفر میخوان بره دنبال نخود سیاه. تو میخوای اینکاره بشی؟؟؟
  • پول نمیدن که! همه خورده کارها و کارهای انبار شده رو تو باید گردن بگیری.
  • عین یویو میندازنت اینور و اونور؛ آخر روزم تو میمونی و یه دفتر سفید که یعنی هیچی یاد نگرفتی!
  • بشینی خونه، خودت تمرین کنی و پروژه تمرینی تعریف کنی بهتر از اینه که N ماه وقتت رو تلف فلان شرکت و بهمان شرکت کنی.
  • ۲۰۰۰ سال بعد و این لیست قرار نیست تمام بشود؛ پس نقطه.

 


 

همکاری و رشد در کارآموزی

قطعا شما هم موارد مشابه زیادی دارید که تکمیل کننده این لیست است اما آیا واقعا کارورزی دقیقا به همین سختی و دشواری توصیف شده درون بخش‌های بالاست؟ شاید روزهای اول، حجم کارهایی که انجام می‌دهید، زیاد و دور از ذهن به نظر برسد. به این مثال توجه کنید؛ کسی که عادت دارد هر روز ۱۵ دقیقه پیاده‌روی کند و نه بیشتر، انجام یک تمرین ۱ ساعته پیاده‌روی شاید برایش کمی سخت به نظر برسد و قطعا زمان بیشتری نیاز دارد.

در دوران کارآموزی هم به همین شکل است. شما باید قدم در مسیر بگذارید تا فرآیند کارها، بخش‌های مختلف سازمان، مدت زمان مورد نیاز برای انجام هر کار، مراحل مختلف هر کار و موارد این چنینی دستتان بیاید. به تدریج و با گذشت زمان، دیگر آن حس غریبی و ناآشنایی شما از بین می‌رود و می‌توانید خلاقیت خود را در کارتان به کار ببرید.

 


 

چرا کارآموزی بد نیست؟

یادمان باشد، هر چقدر هم که در فضای آموزش فعالیت کرده باشیم تا وقتی که در یک شرکت و سازمان یا تیم واقعی با پروژه‌های واقعی دست و پنجه نرم نکنیم، فرآیند رشد ما در مسیر درست و اصلی قرار نمی‌گیرد. اغلب افرادی که دقیقا نمی دانند کارآموزی چیست و با این مسیر مخالف هستند، فکر می‌کنند با انتصاب در یک نقش و جایگاه درون سازمان خاص به عنوان کارآموز، مسیر رشد فرد حالت نزولی به خود می‌گیرد. اگر این اتفاق هم بیفتد، کاملا طبیعی است و تنها برای مدت زمانی کوتاه ادامه دارد. در نهایت، فرد جایگاه اصلی خود را درون سازمان پیدا می‌کند.

 

برای اینکه به اهمیت کارآموزی پی ببریم، یک سوال مهم از خود بپرسید؛ آیا شما حاضر هستید یک پروژه یا بخش مهمی از سازمان را به شخصی بسپارید که صرفا در یک دوره مشهور شرکت کرده ولی هیچ تجربه و سابقه کار عملی ندارد؟ به غیر از شما، چه کسانی هستند که چنین ریسکی را به جان بخرند؟ هر پروژه یا قسمتی از سازمان دارای منابع مشخصی است که اگر به هر دلیلی از دست بروند، شاید قابل جبران نباشند یا به سختی به چرخه مالی و منابع شرکت برگردند. اهمیت تجربه و داشتن نیروی کار ماهر در این است که منابع مالی و وقت یک سازمان بسیار با ارزش بوده و شرکت نیازمند نیروهای متخصصی است که بتواند باعث افزایش این منابع شود.

 


 

چرا شرکت‌ها دوره‌های کارآموزی را ارائه می‌دهند؟

 

شرکت‌ها دلایل مختلفی برای ارائه‌دادن دوره کارآموزی به دانشجویان دارند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

۱. اهداف کوتاه‌مدت

 

به‌طور معمول، دوره‌های کارآموزی برای انجام کارهای اداری سطح پایین‌تری مانند فتوکپی، ساخت فایل‌ها، انجام کارهای ساده با اکسل یا تهیه گزارشات ساده ارائه می‌شوند. کارفرمایان این دوره‌ها را در شرکت خود ارائه می‌دهند و هدفشان این است که کارهایی از این قبیل را کارآموزانی انجام دهند که حقوق کمتری دریافت می‌کنند یا حتی بدون دستمزد مشغول به کار هستند. بسیاری از مشاغل طی این دوره‌ها، معمولا به‌مدت چند هفته یا چند ماه و با هدف کمک به تکمیل پروژه یا رویداد های بزرگ‌تر، کارآموزانی را در شرکتشان به ‌کار می‌گیرند.

 

از سوی دیگر، گذراندن دوره‌های کارآموزی برای دانشجویان نیز مزایایی به‌ همراه دارد؛ برای مثال، آنها می‌توانند تجربه‌ای واقعی از فعالیت در محیط کار به ‌دست آورند، مهارت‌های خود را در مدیریت پروژه‌های مختلف بهبود بخشند، مهارت‌هایی برای حل مسئله کسب کنند و نحوه مدیریت ارتباط با مشتری را بیاموزند؛ حتی کارآموزی‌های مختصر نیز می‌توانند طیف وسیعی از مهارت‌های قابل‌انتقال به مشاغل دیگر را برای افراد فراهم کنند؛ همچنین دوره کارآموزی به توسعه مهارت شبکه ‌سازی و ایجاد ارتباطات ارزشمند در حوزه مربوطه کمک می‌کند؛ علاوه بر این، گذراندن دوره کارآموزی ، در رزومه کاری کارآموزان نیز مزیت محسوب می‌شود.

 

۲. اهداف بلندمدت

 

کارفرمایان اغلب از دوره‌های کارآموزی به‌عنوان روش مؤثری برای تبلیغ طرح‌های کارآموزی خود به دانشجویان استفاده می‌کنند. به‌عبارتی، بررسی‌ها نشان می‌دهند که تقریبا نیمی از کارفرمایان، حداقل ۲۰٪ از کارآموزان سابق خود را استخدام می‌کنند تا در برنامه‌های آموزشی تبلیغ کنند و کارآموزان آینده را آموزش دهند؛ به همین دلیل کارآموزان پس از اتمام تحصیلاتشان، به‌احتمال زیاد به همان سازمانی که قبلا دوره کارآموزی خود را در آن گذرانده‌اند، باز می‌گردند و به‌عنوان کارمند تمام‌وقت استخدام می‌شوند تا کارآموزان جدید را آموزش دهند.

 

از سوی دیگر، استخدام کارآموزان سابق پس از پایان‌گرفتن دوره کارآموزی آنها، برای کارفرمایان سودمند است، زیرا در حال حاضر، این افراد شرکت و موقعیت شغلی خود را درک می‌کنند و به وظایفشان به‌خوبی آشنا هستند؛ علاوه بر این، کارآموزان سابق نسبت به افراد جدید به آموزش کمتری احتیاج دارند و این باعث صرفه‌جویی در وقت و منابع سازمان می‌شود.

 


 

کارآموزان در کارآموزی چه‌ کارهایی را انجام می‌دهند

 

اکثر کارآموزان مجموعه‌ای از وظایف حمایتی و کمکی را در موقعیت‌های شغلی سطح‌ پایین‌تر بر عهده دارند. به‌طور خاص، کارهای کارآموزی معمولا بسته به کارفرما، صنعت و نوع کارآموزی متفاوت‌اند؛ همچنین بر خلاف اشتغال به کار معمولی، در کارآموزی به‌جای اشتغال، بیشتر روی آموزش فرد تمرکز می‌شود؛ بنابراین نباید انتظار داشته باشید که در هفته اول کارآموزی خود،‌ مدیریت حساب کاربری مشتریان یا هماهنگی پروژه‌های خلاقانه به شما واگذار شود. در حقیقت به‌دلیل ماهیت شغلی، کارآموزی بیشتر از هر چیز دیگری نقش حمایتی دارد.

 

با وجود این، دوره‌های کارآموزی فرصتی عالی برای افراد هستند تا نحوه انجام کار در دنیای کسب‌وکار را از نزدیک بیاموزند؛ حتی اگر وظایف ساده و سطح پایینی بر عهده آنان گذاشته شود، باز هم تجربیات ارزشمندی برایشان به‌ همراه خواهند داشت. کارهای معمولی مانند بررسی ایمیل‌ ها، وارد‌کردن داده‌ها، ساخت فایل‌ها، مرتب‌سازی اسناد، برنامه‌ریزی قرارهای کاری و غیره، از جمله وظایف ساده کارآموزان در سازمان‌ها محسوب می‌شوند. در این میان ممکن است به برخی از کارآموزان مسئولیت‌های بیشتری داده شود و آنها بتوانند به عضو کلیدی تیم خود تبدیل شوند؛ به این ترتیب چنین افرادی نقش قابل‌توجهی در شرکتشان خواهند داشت.

 


 

کارآموزان به چه تجربیاتی نیاز دارند؟

 

کارفرمایان از کارآموزان آینده خود انتظار ندارند که سابقه‌ کار داشته باشند، اما مهارت‌های حاصل از مطالعه و تحصیل افراد را به‌عنوان ملاک ارزیابی آنان در نظر می‌گیرند. در همین راستا، در ادامه چند ایده مربوط به تجربیات کاری را آورده‌ایم که برای افرادی که سابقه‌ کاری ندارند، مفیدند؛ پس اگر تاکنون سابقه کاری نداشته‌اید، می‌توانید برخی از موارد زیر را در رزومه کاری خودتان ذکر کنید:

 

کارهای داوطلبانه

 

انجام کارهای داوطلبانه، راهی عالی برای کسب تجربیات کاری محسوب می‌شود؛ از همین روی، نباید به رایگان‌بودن آنها فکر کنید، بلکه از انجام چنین کارهایی به‌عنوان راه مؤثری برای رشد مهارت‌های خود، همچنین ابزاری برای رسیدن به اهدافتان و شبکه‌سازی استفاده کنید.

 

کارهای پاره ‌وقت

 

کارهای پاره‌وقت بسیاری وجود دارند که حین تحصیل می‌توانید به آنها مشغول شوید. در این مرحله نیازی نیست که درمورد نوع کار خود بیش از حد نگران نباشید، زیرا تجربیات کارهای پاره‌وقت قابل‌انتقال به مشاغل دیگر هستند و این همان چیزی است که مسئولان استخدام در زمینه کارآموزی، به‌ دنبالش هستند.

 

گروه‌های دانشجویی

 

با پیوستن به گروه‌های تحصیلی، مانند گروه‌های کسب‌وکار، انجمن‌های دانشجویی یا گروه‌های اجتماعی، می‌توانید مهارت‌هایی را کسب کنید که برای کارفرمایان ارزشمند به نظر می‌آیند.

 

آزادکاری یا فریلنسینگ

 

اگر به کار‌کردن در شغل‌های پاره‌وقت علاقه‌ای ندارید، می‌توانید کارهای فریلنسری یا آزادکاری را امتحان کنید. به‌طور خاص، در صنایع خلاقانه می‌توانید رزومه کاری منحصربه‌فردی را برای خودتان بسازید؛ همچنین در این مسیر مهارت‌های مختلفی را مانند بازاریابی، مدیریت مالی و غیره، کسب خواهید کرد.

 


 

انجام کارآموزی چه مزایایی دارد؟

 

یک دوره کارآموزی یا (Internship) می تواند مزایای مختلفی را در برداشته باشد. برخی از اصلی‌ترین مزایای کارآموزی عبارت‌اند از:

 

  • فرصتی برای بهبود دانش و مهارت‌های خود در یک زمینه یا صنعت خاص؛
  • تجربه موقعیت‌های شغلی مختلف برای آگاهی از زمینه کاری موردعلاقه خود؛
  • آشنایی با نحوه کار در مشاغل مختلف و چالش‌های روزمره آنها؛
  • فرصتی برای ایجاد شبکه‌ای متشکل از همکاران؛
  • کسب تجربیات کاری ارزشمند برای متمایز‌بودن از سایر شاغلان در صنعت مشابه؛
  • کسب تأییدیه تحصیلی واحد درسی کارآموزی در دانشگاه؛
  • به‌کارگیری مفاهیم و راهبردهای تدریس‌شده در دانشگاه در یک محیط کار واقعی؛
  • دریافت دستمزد مناسب، در صورت فعالیت در دوره‌های کارآموزی با حقوق پرداختی.
  • آشنا شدن با محیط های کاری و برقراری ارتباط با افراد با تجربه در آن حوزه که به شما کمک می‌کند مسیر خاص خود را بسازید یا پیدا کنید.
  • پیاده سازی دروس آکادمیک و دانشگاهی در قالب پروژه های عملی در محیط کار واقعی که به مرور استرس و اضطراب شما را نسبت به شرایط سخت و طاقت‌فرسا از بین می‌برد.
  • امکان ادامه همکاری با مجموعه های پذیرنده کارآموز در تمام شهرها و استان‌های کشور وجود دارد. همچنین، دورکاری و کارآموزی بر بستر آنلاین هم فراهم است.
  • تهیه رزومه و سابقه کار برای اشتغال در سازمان های بزرگ‌تر که باید پله پله با تجربه‌اندوزی در کارورزی این هدف را محقق کنید.
  • تبادل دانش و تجربه بین صنعت و دانشگاه که باعث چشمگیر جامعه در هر دو بخش علم و تجربه می‌شود.
  • افزایش خودباوری در افراد و امکان بروز خلاقیت و نوآوری با کارورزی فراهم می‌شود؛ چون همه ما نیاز به فضایی داریم که در آن بتوانیم ایده‌های اصلی خود را بروز دهیم.
  • فراهم سازی بستری مناسب برای رشد و توانمندسازی همه جانبه نیروی انسانی که با قرار گرفتن در یک گروه خلاق به راحتی امکان‌پذیر است

 


 

کارآموزی یا خودآموزی؟ انجیر یا زنجیر؟

 

در قسمت‌های قبل این مقاله، به افراد مخالف کارورزی اشاره کردیم. یکی از دلایلی که این افراد با کارورزی مخالف هستند این است که شما خودتان هم می‌توانید مباحث مختلف را با تعریف پروژه‌های شخصی یاد بگیرید. این یعنی، شما در محیط امن خود بمانید و همزمان چند نقش آموزگار، دانشجو یا هنرجو، کارفرما و کارمند را بازی کنید اما این مسئله تا چه اندازه امکان‌پذیر است؟

 

کسی که تا به امروز تنها در قالب دانشجو یا هنرجو قرار داشته چطور می‌تواند تمام این نقش‌ها را بازی کند؟ خودآموزی و خودیادگیری روش بسیار مناسبی است اما برای مهارت‌هایی مانند زبان انگلیسی که البته این مورد هم شروط خاصی دارد؛ مثلا کسی که می‌خواهد زبان را به شکل خودآموز یاد بگیرد، باید حداقل قوانین و گرامر زبان، مقدار مشخصی لغت و ساختار جمله‌بندی‌های ساده را بلد باشد.

 

درباره خودآموزی هم به همین شکل است. شما باید اساس کار را بدانید تا بتوانید خودآموزی کنید. این مسئله مزایای زیادی دارد مانند صرفه‌جویی در هزینه اما آیا در منابع با ارزش‌تری مانند زمان هم مقرون به صرفه است؟ قطعا خیر! فرد خودآموز به دلیل عدم تعهد به شرکت یا سازمان ممکن است به خوبی پیگیر روند آموزش خود نباشد یا پروژه‌های بسیار ساده یا پراکنده‌تر از بازارکار واقعی تعریف کند. همچنین در هر نقطه از مسیر که نتواند از پس پروژه بربیاید، احساس ضعف خواهد کرد یا دلسرد می‌شود.

 

کارآموزی این مشکلات را ندارد. شما همواره از نیروی انگیزه و حمایت اعضای گروه برخوردار هستید. هر جا به مشکل یا گرهی برخورد کردید می‌توانید روی کمک دیگران حساب کنید. این موارد، به سختی در دنیای خودآموزی قابل ردیابی هستند. در خودآموزی شما هستید و شما! در کارورزی شرایط کاملا متفاوت است. ابتدا کمی سخت به نظر می‌رسد اما قطعا در ادامه طعم شیرین بودن در گروه و تعلق خاطر را احساس خواهید کرد.


 

یادگیری مهارت های نرم با کارآموزی

 

همان طور که در بخش قبل اشاره کردیم، مهارت‌های زیادی در سازمان به شما آموزش داده می‌شود که یکی از آن‌ها کار تیمی است و در دسته مهارت‌های نرم قرار دارد. این روزها، بلد بودن قوانین کار تیمی و کار گروهی بسیار باارزش است؛ چون سرعت تولید ارزش افزوده را در سازمان بالا می‌برد. با یاد گرفتن این مهارت، می‌توانید در جایگاه‌های شغلی بعدی خود بهتر و درخشان‌تر ظاهر شوید.

 


کارآموزی بعد از رشدآموزی

 

شما پیش از هر چیزی باید ابتدا مهارتی را که می‌خواهید در آن به عنوان کارآموز فعالیت کنید، انتخاب کرده و سپس دوره مشخصی را بگذرانید؛ پس، ابتدا باید دوره آموزش شما تکمیل شود و امکان ورود مستقیم به شرکت وجود ندارد. هر مهارتی، قوانین، مباحث تئوری و ساعت آموزشی خاصی دارد که رشدآموز بعد از به اتمام رساندن این شرط، می‌تواند برای مراحل بعدی اقدام کند.

 

این روزها به دلیل بازار داغ مشاغل حوزه‌های دیجیتال، متقاضی آموزش و نیروی کار بسیار زیاد است. تعدادی از دوره‌های رشدآموزی کالج رشدانا که می‌توانید به کمک آن‌ها وارد دوره کارآموزی و سپس بازارکار شوید، در ادامه ذکر شده است.

 

انواع کارآموزی در کالج رشدانا چیست؟

 

در این قسمت، به طور دقیق‌تر به بررسی دوره‌های رشدآموزی رشدانا و موارد مهمی که پیش از ورود به شرکت‌های مختلف باید بدانید می پردازیم.

 

طراحی وب سایت: آرنیکاوب یکی از شرکت های متخصص و فعال در حوزه جذب کارآموز است و دوره های کارآموزی مدیریت کسب و کار آنلاین برگزار می‌کند.

 

وردپرس: برای ورود به دنیای وردپرس لازم است در کنار اساتید متخصص و برجسته آموزش ببینید. این آموزش‌ها به شما کمک می‌کنند تا در بازارکار حرفه‌ای‌تر دیده شوید.

 

طراحی رابط کاربری: این حوزه، خلاقیت زیادی نیاز دارد و از طرفی سلیقه مشتریان دائما در حال تغییر است. کارآموزی فرصت مناسبی است که حالات مختلف را به خوبی بررسی کنید.

 

دیجیتال مارکتینگ: بازاریابی، صنعتی است که همواره در حال به‌روز شدن و تغییر است. باید با نبض بازار و مشتری همراه شوید که پیدا کردن مسیر درست این همراهی تنها با در دست داشتن پروژه‌های واقعی امکان‌پذیر است.

 


چه مبلغی برای کارآموزی پرداخت می‌شود؟

 

معمولا دوره کارآموزی به‌صورت کارهای داوطلبانه یا همراه با حقوق پرداختی در نظر گرفته می‌شود. در این میان، دوره‌های کارآموزی با حقوق پرداختی، معمولا خواهان بیشتری نسبت به دوره‌های داوطلبانه دارند؛ چراکه به‌طور معمول دوره‌های داوطلبانه به‌عنوان رفتاری غیرمنصفانه به حساب می‌آید و از آن به‌عنوان ابزاری برای سوءاستفاده از شرایط کارآموزان یاد می‌شود. همان طور که انتظار می‌رود، کارآموزی‌هایی که حقوق بهتری پرداخت می‌کنند، خواهان بیشتری نیز دارند و افراد بسیاری برای به‌دست‌آوردن آنها با یکدیگر رقابت می‌کنند.

درباره گذراندن دوره‌های کارآموزی، به‌خصوص دوره‌هایی که حقوق پرداختی ندارند، بحث‌های بسیاری صورت گرفته است. همواره این سؤال در میان کارفرمایان و کارآموزان مطرح بوده است که آیا ارائه دوره‌های کارآموزی بدون حقوق منصفانه است یا خیر؛ با وجود این، دوره‌های کارآموزی همراه با دستمزد، حتی به‌مقدار اندک، معمولا بسیار رقابتی هستند. به هر حال برای ارائه دوره‌های کارآموزی بدون دستمزد، باید ابتدا مزایای آنها را نسبت به معایب موجود بررسی کرد؛ به ‌عبارتی، گذراندن دوره‌های رایگان فقط در صورتی منصفانه به‌ نظر می‌رسد که مزایای کارآموزی بدون حقوق، بیشتر از معایبی همچون دستمزد نداشتن آن باشند.

 


 

چگونه می‌توان برای کارآموزی اقدام کرد؟

 

فرایند درخواست و پذیرش در دوره کارآموزی می‌تواند سخت و طاقت‌فرسا باشد، زیرا بین افراد علاقه‌مند به گذراندن این دوره‌ها، رقابت بسیاری وجود دارد. به‌طور خاص، این رقابت‌ها در صنایعی مانند حقوق، بانکداری، صداوسیما و مشاوره بیشتر به‌ چشم می‌آیند.

 

برای اقدام به پذیرش در شرکت‌ها، باید حداقل ۶ ماه قبل از شروع به‌دنبال فرصت‌های کارآموزی موردنظرتان باشید؛ همچنین به‌ یاد داشته باشید که هر شرکتی در بازه زمانی خاصی از سال، نیروهای جدیدی برای کارآموزی استخدام می‌کند؛ بنابراین لازم است که درمورد بازه زمانی مربوط به استخدام نیروی جدید در شرکت موردعلاقه خودتان، اطلاعات دقیقی را کسب کنید.

 

موارد موردنیاز متقاضیان برای درخواست فرصت شغلی، بسته به شرکت موردنظر متفاوت‌اند. برخی از سازمان‌ها از نیروهای کارآموز جدید درخواست می‌کنند تا اطلاعات موردنظرشان را در اپلیکیشن خاصی وارد کنند. برخی دیگر با ‌روشی مشابه به استخدام نیروی کار تمام‌وقت، نیروهای کارآموز خود را نیز استخدام می‌کنند.

 

در این میان، ممکن است که کافرمایان روند انتخاب خود را بسیار دقیق پیش ببرند و از کارآموزان جدید بخواهند تا در آزمون‌های ارزیابی سازمان، شرکت و تست‌ های روان‌شناسی و خودشناسی را تکمیل کنند، همچنین در جلسه مصاحبه حضور یابند. برخی از کارفرمایان دیگر، بررسی رزومه فرد و همچنین مطالعه معرفی‌نامه او را به‌عنوان ملاک ارزیابی قرار می‌دهند.

 

برای درخواست فرصت‌های کارآموزی در شرکت موردعلاقه خودتان می‌توانید از ۲ روش مختلف استفاده کنید. در روش اول می‌توانید با بررسی تبلیغات و آگهی‌های نیازمندی شغلی برای پذیرش اقدام کنید. در روش دوم خودتان می‌توانید رزومه‌ای دقیق و پُربار تنظیم کنید و آن را برای شرکت موردنظرتان ارسال ‌کنید. در هر ۲ روش نیز باید رزومه‌ای قوی داشته باشید تا بتوانید فرصت کاری موردنظرتان را به ‌دست آورید. از جمله ویژگی‌های موردنیاز برای تهیه رزومه تأثیرگذار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

به‌طور واضح دانش، مهارت‌ها و انگیزه شما را برای درخواست موقعیت کارآموزی مربوطه را نشان دهد؛

ارزشی را بیان کند که شما به‌عنوان کارآموز می‌توانید آن را برای شرکت به همراه آورید؛

بر دلیل علاقه شما برای ورود به سازمان موردنظر تأکید کند؛

نقاط قوت کلیدی شما را به‌عنوان کارآموز موردتأیید سازمان، ثابت ‌کند.

 


سخن پایانی، تجربه بالاتر از علم

 

در این مقاله، درباره اینکه کارآموزی چیست، صحبت کردیم. همه ما می‌دانیم که تجربه تا چه اندازه اهمیت دارد و در دنیای حال حاضر حرف اول را می‌زند. اگر به آگهی‌های استخدام چند وقت اخیر توجه کرده باشید، به ندرت درون آگهی نام مدرک تحصیلی یا رشته مرتبط آمده است. اغلب استخدام‌کنندگان و شرکت‌های بنام کشور می‌دانند که مدرک تحصیلی صرفا آموزش مباحث تئوری است و از کار عملی چندان خبری نیست.

در آخر می‌توانیم بگوییم که در فضای رقابتی بازار کار امروزی، دوره کارآموزی به‌عنوان نقطه‌قوتی در رزومه کاری افراد و همچنین امتیاز مثبتی برای آنان محسوب می‌شود. در واقع افراد با گذراندن دوره کارآموزی، می‌توانند ویژگی‌های کاری منحصربه‌فرد خودشان را بهبود ببخشند و به‌راحتی در بازار کار موردنظرشان از سایر همتایان خود متمایز شوند.

 

منبع: wikijob.co.uk

دیدگاه‌ها

22 خرداد 1400 - 09:18
کتاب کارآموزی در محیط کار – گروه مشاور مدیریت علی آزاد

[…] و روش‌ها و روش‌های به حداکثر رساندن سود از طریق کارآموزی و جریان کاملا موثر در توسعه منابع انسانی […]

22 خرداد 1400 - 09:19
فیلم کارآموزی – گروه مشاور مدیریت علی آزاد

[…] مهم در این فیلم، یک دوره ی کارآموزی تابستانی است که متقاضیان زیادی دارد و می تواند به یک شغل تمام […]

دیدگاه شما